Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pang58
Råkade ut för en tråkig händelse i gårkväll på väg till jobbet. Råkade hamna i en rejäl vattensamling och blev stående med motorstopp. Bärgningsbil och transport till verkstad enda lösningen. Det är bara att tacka stormen "Berit" för detta.

Jag pratade med verkstaden idag, "något är krökt" i motorn och enda lösningen verkar vara ett motorbyte. Kostnad 31 - 32000:-
Jaha, vad gör man... Ringer till Volvia och förklarar läget. Och som det besked jag får så gäller min helförsäkring (som kanske ibland skulle kunna diskuteras att ha på en bil med årsmodell 2001).

Nu lär väl det väl diskuteras mellan försäkringsbolaget och verkstaden om det blir motorbyte eller inlösen. Jag hoppas ju givetvis på motorbyte för jag älskar min bil! Men även om pärlan är "ovanligt fin" och gått strax över 25000 mil så ser antagligen inte Volvia på bilen med samma ögon som jag.

Volvia har vid olika tillfällen fått hård kritik på detta forumet, men vill säga att min erfarenhet hittills bara är positiv. Får väl se hur utvecklingen av detta ärendet blir. Är mycket beroende av bil så jag hoppas att det löser sig snabbt...

Lär återkomma och berätta hur det går...
av umekille
Inget Försäkringsbolag har rätt lösa in en bil.
Du skall ha en skälig ersättning för skadan
vad du gör med pengarna o bilen sen är din ensak.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Är det inte så att försäkringsbolaget reparerar upp till en viss procent av vad bilen är värderad till annars löser dom in bilen. Den inlösesumman brukar man få kriga lite för innan man kan bli nöjd, om man nu kan bli det. Jag tror att försäkringsbolaget kan vägra reparation om dom anser att kostnaden blir för hög. Hur som helst så ska man alltid våga diskutera ordentligt för sin sak. Dom vill tjäna pengar och du vill ha pengar, det gäller att vinna den kampen. /Clas
Användarvisningsbild
av Vojje
Helförsäkring? Det som skiljer hel- mot halvförsäkring är vagnskadan. Den gäller väl för plåtskador och annat.

Jag visste inte att den också kan gälla för vattenskador på motorn. Maskinskadeförsäkringen (som är en del av delkaskot) gäller om man har Volvia upp till 15 000 mil. Naturligtvis mindre förmånligt ju längre bilen gått.
av umekille
TotanTotan skrev:Är det inte så att försäkringsbolaget reparerar upp till en viss procent av vad bilen är värderad till annars löser dom in bilen.
Dom har ingen laglig rätt lösa in bilen. Bilen är din och anser dom att det blir billigare för dem ge en slant än betala verkstadsfirman blir det så.
Sen vad du gör för pengarna och med bilen har dem inget göra med alls.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Betyder det att man får ersättning + att man får behålla bilen? Hur påverkar det beloppet, blir det inte mindre om man gör så?
av umekille
Vad man skall göra är att ha en verkstad skriva ett kostnadsförslag
på vad en skada kostar reparera och skicka med den som en bilaga
till skadeanmälan. Anser då försäkringsbolaget dom kan reparera
'på egen väg gör dom det. Annars får du en skälig slant och får fixa bilen
bäst du vill själv.
av Provocative
Vet att vissa bolag (antagligen alla) har en dold agenda att reparera upp till 90% av bilens värde. Att jag fick veta det berodde på att en polares syster lånade pappas bil o hamnade illa tilltyglad i respirator. Då deras pappa aldrig ville se den bilen mer så hjälpte verkstaden till o saltade priset.
Sedan förstår jag inte hur du kan få ut ett motorhaveri på försäkringen på en så gammal bil? Se till att få skriftligt på alla löften du får. Det där låter som kommande försäkringsproblem.
Ps. Borde inte denna tråd ligga på försäkringsdelen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det jag är nyfiken på är vad som hände med motorn? Så djupt i vatten att den tog in vatten och hydrolåste?
av Daddan
Detta är en vagnskada eftersom reparation är aktuell. Maskinskada heter det väl inte om man krockar eller råkar ut för en olycka? Det kan knappast varit oaktsam körning eller pga slitage motorn gick sönder i detta fall... Force majure möjligen.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]