Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Priffe91
lämnade in bilen i torsdags på felsökning. och dom hittade lite fel.

var tydligen EGR-ventilen som var orsak samt elektronikenheten, och var nått stift som hade bränts av. samt några var ärgiga.

allt e byt och lagat nu. så nu är bilen pigg igen=)
av kamilenski
Oj. Mycket. Törs man fråga vad det gick på?
av oldtimersmc
kamilenski skrev:Oj. Mycket. Törs man fråga vad det gick på?
Uppenbarligen inte...
Användarvisningsbild
av Priffe91
det hela gick på 3920,00kr med felsökningen in räknat. på Upplands motor i uppsala.

och inga fel kvarstår vad jag har märkt.
den vart pigg som fan nu
av oldtimersmc
Perra83 skrev:Skönt att felen hittades. Nu för tiden byts en hel delar i onödan och felen kvarstår...
Gött när det funkar men med anledninga man läst här på forumet så får man lätt misstanken att det endera var egr eller elektronikenheten men man bytte sig fram till lösningen och lyckades på andra försöket.
Nu är jag möjligen lite elak men på förekommen anledning.
Grattis det kunde varit värre
av oldtimersmc
Matteus 7:7 "den som söker skall finna" http://www.volvopartswebstore.com där så kan du söka upp den del du vill se på när du har angivit vilken bilmodell du har.sprängskisser mm ett annat tipps är att söka på bildelsbasen där kan du se hur grejjerna ser ut.
av mbc
oldtimersmc skrev:Matteus 7:7 "den som söker skall finna" http://www.volvopartswebstore.com där så kan du söka upp den del du vill se på när du har angivit vilken bilmodell du har.sprängskisser mm ett annat tipps är att söka på bildelsbasen där kan du se hur grejjerna ser ut.
Bara det att diesel aldrig sålts på amerikanska marknaden således finns det inte diesel att välja som alternativ hos volvopartswebstore.................
av ahnmarker
Sidan var väl OK men just att jag inte hittar EGR ventil förutom på typ gamla B230 motorer.
Men som föregående talare skrev, problemet är nog val av bränsle på marknaden.

Detta problem med EGR ventil som sätter igen så att fjädern inte kan öppna/stänga ordentligt (om den funkar på samma sätt), är ett väldigt stort problem på saab bilar, säkert varannan person som har lite äldre saab diesel får rengöra den. Jag var själv tvungen att göra det på min gamla Saab 9-3 TiD -07. Den började kännas lite orkeslös vid låga varv och lite småryckig på låga varv. Efter jag rengjort den gick den som om man hade småtrimmat den eller så. Det var enorm skillnad på bottendraget och ryckigheter försvann. Problemet smyger sig på sakta men säkert.
Så jag tänkte att det kanske var ett lika stort problem på volvo bilar så någon kanske har skapat en guide hur man skall göra. Som till saab har man gjort det.

Tack iaf

/Johan

För att sammanfatta vilka saker som nämn[…]

Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]