Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Steff 99 skrev: Volvo eller rättare sagt ÅF gjorde en snygg inbytesaffär efter 8 månader, sedan fick jag visserligen vänta 24 veckor ytterligare innan den nya bilen var levererad...
Kul för dig, min åf är inte lika generös. Fast det finns ingen ny Volvo jag vill ha heller.
Steff 99 skrev:...det var alla de övriga problemen som gjorde att bilen blev en "Lemon" !!
Det kan vara en viss "förmåga" hos föraren också. :wink:
För några veckor sedan fick jag låna en Porsche Panamera. :D
Bilen hade gått ungefär 600 km efter byte till vinterhjul, men när jag hade kört 5 km så lossnade vänster framhjul! :shock:
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Jo jag klagade, Subben i min V70N orsakade förvisso ett slags muller och dån, inte tu tal om annat, men det hade ju inte så mycket med musiken att göra :D
Säker på att det inte var åska ute? :wink: Jag hade inte subwoofer i min förra V70N. Har bara lyssnat på andras korta stunder. Men i min nuvarande V70II har jag subwoofer och den låter ok för mig. Mullret i V70N behöver ju definitivt inte ha orsakats av inkopplingssättet. Kanske själva subwoofern inte var bra i V70N?
VolvoB20 skrev:/.../Jag vill ju inte alls skicka ut de lägsta frekvenserna till dörrhögtalarna för det blir ju mest bara distortion, dessa får gå till subben enbart. Därför vill jag dela upp lågnivåsignalen med att bra justerbart filter innan jag alls skickar det till slutstegen. Så gör jag i alla andra bilarna jag har.
Precis så ska man resonera. Jag vet dem som sätter spärrfilter för de låga frekvenserna till dörrhögtalarna bak och kopplar in lågnivåomvandlaren före spärrfiltret. Visserligen måste man ha ett filter som tål effekten men vi pratar ju inte om några effekter för livekonsert precis. Dessutom måste man bestämma sig för spärrfrekvensen innan man köper dem eftersom dessa filter oftast är fasta. Då kan man justera upp de låga frekvenserna så att subwoofern får vad den vill ha utan så stora distorsionsproblem på dörrhögtalarna. Kanske ett tips?
Eller så lågnivåomvandlar du först (om nu inte slutsteget i bilen ger felkod när impedansen inte motsvarar en högtalare längre :roll: ). Delar upp i olika frekvenser som du brukar göra och kostar på dig ett separat slutsteg till dörrhögtalarna. De är inte så dyra. Som du märker så kommer man runt problemet med MOST om man vill, men man får man ju komplettera med en del prylar isf. Det kan man inte undvika tyvärr.

På tal om lågnivåomvandlare. Det finns billiga sådana som i princip bara är en spänningsdelare. Men jag antar att du redan vet att de kan du slänga i soptunnan. Du ska ha en med aktiv elektronik, de kostar lite mer men gör stor skillnad de gånger jag installerat sådana.
av Enzo
VolvoB20 skrev:Suck. Såg just att man inte kan speca upp en ny bil med subben längre för 3900 kr. Detta är borttaget av Volvo.

Nu måste man hosta upp 22.000 kr för att få subben då den bara finns med premium sound som jag inte är intresserad att betala för.

Inte kan man heller koppla in en egen sub på ett vettigt sätt då volvo krypterat lågnivåsignalen på MOST-fiber nätet och man inte kan hitat en adapter någonstans.

Volvo jobbar verkligen stenhårt för att få mig att INTE väja en ny volvo när det är dags för byte.
Har man någonsin kunnat få subben till standardstereon menar du? Jag har för mig att kravet alltid varit minst HP, men jag kan komma ihåg fel.
Användarvisningsbild
av Camel
När jag beställde min bil var kravet minst HP för att kunna beställa subben. Men enligt TS verkar ju kravet nu minst PS istället, det räcker inte med HP.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:Suck. Såg just att man inte kan speca upp en ny bil med subben längre för 3900 kr. Detta är borttaget av Volvo.

Nu måste man hosta upp 22.000 kr för att få subben då den bara finns med premium sound som jag inte är intresserad att betala för.

Inte kan man heller koppla in en egen sub på ett vettigt sätt då volvo krypterat lågnivåsignalen på MOST-fiber nätet och man inte kan hitat en adapter någonstans.

Volvo jobbar verkligen stenhårt för att få mig att INTE väja en ny volvo när det är dags för byte.
Har man någonsin kunnat få subben till standardstereon menar du? Jag har för mig att kravet alltid varit minst HP, men jag kan komma ihåg fel.

Kan varit så, tog man inte HP kunde bilen INTE spela mp3 minns jag. Absurt, en spelare som inte klarar mp3 år 2011. Min kollega glömde HP och försökte få det eftermonterat, det blev dyrare än att byta bilen mot en ny. Sjukt, Inte imponerar fexibiliteten i MOST och stereo.

Nu är det etter värre då det kräva PS.

Tycker utvecklingen rusar bakåt.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Tycker utvecklingen rusar bakåt.
Nej det tycker jag verkligen inte, det är bara att se sig omkring. Men enskilda exempel på stagnationer/bakslag går alltid och hitta om man vill.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:
VolvoB20 skrev:Tycker utvecklingen rusar bakåt.
Nej det tycker jag verkligen inte, det är bara att se sig omkring. Men enskilda exempel på stagnationer/bakslag går alltid och hitta om man vill.
Tvekar inte att säga det igen. Att hårdsvetsa ihop en bil som har en livscyckel på bortåt 20 år innan den tas ur bruk med underhållningselektronik där det sprutar fram nya innovationer på löpande band som gör dessa omoderna på två år är galenskap.

Det måste gå att uppgradera detta under bilens livstid, allt annat är ett totalt nedköp.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Det måste gå att uppgradera detta under bilens livstid, allt annat är ett totalt nedköp.
Man kan ju tycka det om man väljer ut enstaka exempel. Men var går gränserna när något halkat efter. Vem avgör det? All utveckling ligger ju inte i fas. Skarvar uppstår.

Vad gäller t.ex. MP3 så fanns det inte på Duettens tid. Om någon Duett finns kvar kan man ju uppgradera den med en tredjepartslösning för MP3 ganska enkelt. Men ska man ha riktigt dunk i ljudet måste man även byta både generator och batteri. Var går gränsen? Går den vid att man i princip inte kan uppgradera en Duett med ABS, antispinn, antisladd, etc.

En V70II har ju alla dessa komplicerade system inkl. starkt elsystem och en original ljudanläggning som kan ge dunk i ryggen om man betalar för det. Om man diskuterar tredjepartslösningar har finns ju förutsättningar i elsystemet att driva ljudanläggning av hög klass utan att byta generatorn. Men i en utvecklingsskarv så är det svårt att just på en V70II koppla in en tredjeparts A/D-omvandlare. Men trots det har utvecklingen i det stora hela definitivt gått framåt ändå som jag ser det. Jag skulle inte vilja backa tillbaka. Att kalla en modern teknikspäckad V70II för ett nedköp pga att det inte går att montera en A/D-omvandlare på MOST tyder ju på en negativ inställning till själva bilen som gör att du kanske ska fundera på en annan bil. Fast då uppstår ju problem med att den andra bilen du väljer saknar möjlighet att koppla in...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tar ett exempel istället för att visa vad jag menar.....

I min Supra har följande hänt på stereo-sidan under den tiden jag ägt den.

Compact-kassetsplelare ->
----------------
CD Spelare ->
---------------
DVD Spelare ->
---------------
MiniDisk spelare ->
--------------
DVD med MP3 stöd->
--------------
Hårddisk-USB ->
-------------
Strömmade media, Bluetooh, Mobilt bredband, Spotify
-------------
Vad kommer härnäst, vi får väl se...

Under tiden bilen rullat har jag alltså hunnit avverka 7 st generationer "stereo" i min bil, uppgaderingarna har varit rätt enkla att göra.

Bilen i sig är dock fortfarande OK med 0-100 på 4,9 och 300 km/h i toppfart.

Det visar att underhållningselektroniken har revolution extremt mycket snabbare än bilen tycker jag.

Att hårdintegrera stereon i bilen, det är som att du skulle bygga in din 28-tums tjockTV i den bärande skorstenstocken i din villa så du skulle få leva med den under husets hela livstid.

Over and out.....
Användarvisningsbild
av NordmanV8
VolvoB20 skrev: ......

Att hårdintegrera stereon i bilen, det är som att du skulle bygga in din 28-tums tjockTV i den bärande skorstenstocken i din villa så du skulle få leva med den under husets hela livstid.

Over and out.....
WORD mannen!
Kunde inte sagt det bättre själv!! :!: :!:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt