Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PerJohan
Idag skulle man vara lite tjock och duktig och starta morsan gamla 740. Den är körd till plats utan problem men nu, ett halvår efteråt vill den inte starta. Fick sätta in ett nytt batteri men det kommer ingen gnista från tändspolen. Det verkar inte heller som att det kommer fram någon bensin eftersom stiften är kruttorra efter jättelånga startförsök. Läste någonstans att det kunde finnas givare som är kass men jag ser eller känn er ingen givare uppe vid fördelaren som sitter bak på motorn. Kan en givare bara gå sönde när bilen stått stilla? Den gick nämligen klockrent tidigare.
Den som kan hjälpa mig med detta är dagens hjälte!
av rd350
Kolla felkoder men vanligaste fel är svänghjulsgivaren (impulsgivare) sitter rakt nedanför fördelaren med en m6-skruv på svänghjulskåpan. Följ kabeln som går längs med torpeden med ett svart skarvstycke. Mycket vanligt och inte särskilt dyrt fel!
av PerJohan
Ska kolla det, tycker bara att det är skumt eftersom bilen gick klockrent när den parkerades. Kan det vara något jordfel? Allt jag gjort är att bytt batteri. När jag har tändningen på och mäter på tändspolen + så svajar spänningen mellan 1-7 volt hela tiden. Ska det vara så? Jag tycker ju att den borde vara typ 12V eller tänker jag fel?
av PerJohan
Inga felkoder och dubbelkollat jordning - forfarande stendöd. Dock uppmärksammade jag gnista unde ett par sekunder vid ett tillfälle, men det var allt. Heter det impulsgivare om man ska köpa via Mekonomen?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du mäter på tändspolens stift 15 så skall du få 12 Volt eller i närheten. Gör så att du tar av kabeln från stift 15 och mät på kabeln vad du får då.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av umekille
Har du möjlighet sätt en kupevärmare under huven några timmar så det blir varmt och fukten får chans torka ut.
Slå i 5liter ny bensin i tanken blandad med 2-flaskor k-sprit.
prova om det finns liv med startgas om inget händer efter ovannämda operation.
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]