Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av monarped
tempmätaren går bara upp till kl 4
har bytt termostat men de jälpte inte
ska ja byta tempgifaren som sitter i termostathuset o se om de jälper
eller går de mäta upp givaren o se om den e trasig
om det inte är fel på givaren kan man då mäta upp kablarna som går från den till fläckten
eller kan de va så att mätaren är paj
Senast redigerad av 1 monarped, redigerad totalt 0 gånger.
av 2444ever
monarped skrev:tempmätaren går bara upp till kl 3...
Skrev du fel? Det ska väl vara kl. 3?
av 2444ever
Hmm, det var en tråd för inte så längesen som handlade om hur man skulle kunna felsöka tempvisaren i instrumentet och/eller tempgivaren, kommer tyvärr inte ihåg vilken, kanske du har bättre tur om du söker.
Inte till mycket hjälp tyvärr...
Användarvisningsbild
av taxi
tempgivaren skulle jag gå på nu, med multimetern på ohm. Sen gäller det bara att hitta ett motståndsdiagram på den...
av monarped
en annan fråga me
kan de va så viktigt att hålet i termostaten sitter uppåt,de där lilla på 1-2 mm i diameter
av Rådlös
Till Monarped och Taxi, men även till andra som söker information om tempgivare.
Det går att kontrollmäta tempgivare, men för att få nytta av mätningen så behöver man tillverkarens datablad på givaren. I flera fall så finns den på nätet. Men då behöver man tillverkarens namn (inte Volvo) och detaljnummer.
Just i det här fallet med 850, vet jag inte exakt, men ofta så brukar det vara ett NTC-motstånd. NTC står för Negative TemperaturCoefficient (tror jag). Hursomhelst, motståndsvärdet ändrar sig negativt, ohmvärdet sjunker med stigande temperatur. (Det finns motsatsen också. Då heter dom PTC. Positive ... ... Ohmvärdet stiger alltså med temperaturen i det fallet)
I flera exempel där jag har sett tillverkarens uppgifter på NTC-givare, så brukar värdet vara ca 250 ohm vid kall motor. Sedan är värdet ca 25 ohm när motorn är uppe i arbetstemperatur 90 - 95°C.
Vill man göra det här noggrant så mäter man ju från kallstart och uppåt och helst har man en kontrolltermometer någonstans så man vet på ett ungefär hur varmt vattnet blir och noterar. Man kan ha t.ex en sådan digital fönstertermometer med mätsladd där man tejpar fast givaren på något bra ställe före termostaten. Inte efter på slangen som man i första tanken kommer på, för termostaten öppnar ju inte förrän motorn är varm. Och då får man ju ingen användbar mätkurva. Vid dom här mätningarna skriver man upp sina resultat och sedan jämför med tillverkarens. Tejpa givaren med god anliggning mot den varma ytan. Tänk på att också tejpa fast sladden så den inte fastnar i remmar och annat rörligt.
Det finns även för den som har tillgång till det, en sorts lasertermometerar. Man pekar med en laserstråle på mätobjekter och den mäter temperaturen som "studsar" tillbaka till instrumentet och visas på en display. Ibland har bl.a fastighetsskötare och ventilationstekniker tillgång till sådana.
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]