Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
Precis som för en par år sedan fick jag problem i princip dagen efter den årliga servicen - då var det förvärmningen på främre lambdasonden som strejkat och den kunde man byta själv på en mack med lyft (kostnad 1600 kronor från Skruvat.se + en timme på OK).

Denna gången tappade motorn kraft under lagom acceleration men dog aldrig.
Har känt "ryck" under acceleration några gånger sedan dess.
Check Engine tändes efter en par körcykler men slocknade sen för att inte tändas igen.

På verkstan läste man ut "bränsletryck, hög signal" (glömde ECM-xxxx felkoden men teknikern sa att det bara fanns en bränsletryckgivare på R-motorn).

Efter lite diskussion om möjligheter radades dessa upp:

- Felsökning (uppmätning av bränsletryck, test av pump och dess reglerkrets, etc.)
- Byte av bränsletryckgivare utan någon vidare felsökning

Felet kan ju även bero på att pump eller pumpstyrning (R har ju variabelt bränsletryck) strular.

Har kört "felfritt" en vecka efter felkodsläsningen nu och aldrig dragit på rejält.
Vid vardagskörning med mest undertryck eller lågt laddtryck märks ingenting.
Tomgång perfekt.

Enligt teknikern har man bytt ett antal defekta tryckgivare... och att operationen inte innebär någon "rocket science" för en som kan läsa instruktioner och vet var givaren sitter.

Skall jag prova att byta tryckgivaren själv, eller skall man låta diagnostisera felet på verktan och få rätt del bytt (och spara pengarna för en givare) om det är pump eller pumpstyrning som felar?

/f
Användarvisningsbild
av flyvert
Efter lite mer sökande har jag nog slutit mig till att bränsletryckgivaren är kass.

På andra marknader har Volvo tom återkallat bilar pga denna givare:

http://www.v70r.com/forums/index.php?showtopic=9494

Volvo lär väl knappast göra detta gratis i Sverige, eller sälja reservdelen med rabatt - skall prova att byta själv - verkar inte så svårt, förutom att man verkar måsta lossa överledningspipan av laddluften från burbon.

/f

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]