Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maxwell
Fyller du bara på med tillräckligt med olja så är det väl ingen fara för bilen. Ur miljöhänseende är det väl ingen höjdare kanske.
Avfetta och tvätt ordentligt och sedan kan du ju försöka med någon typ av silicontätning. Min erfarenhet är att det mesta som säljs på Biltema är rena skiten så prova o lägg några kronor extra på något mer känt märke så tror jag chansen är större att det iaf blir tätare.

//M
av umekille
rengör oxå burken för vevhusventilationen som jag skrev om
har du övertryck i bilen kan den trycka ut olja via stefa tätningarna i lager
och det går till sej sen du fått bort övertrycket. öppna oljepåfyllningen
håll handen nära känner du det blåser där då motorn går/får olja på den
är ventilationen tät
av Notuned
umekille skrev:rengör oxå burken för vevhusventilationen som jag skrev om
har du övertryck i bilen kan den trycka ut olja via stefa tätningarna i lager
och det går till sej sen du fått bort övertrycket. öppna oljepåfyllningen
håll handen nära känner du det blåser där då motorn går/får olja på den
är ventilationen tät

Har tittat över vevhusventilationen. Gjorde även rent det lilla filtret vid insuget.
Och provade blåsa försiktigt i slangarna. Det går fint. Burken valde jag att inte ta bort.
av inkognito
Tappa ur oljan först, så att nivån garantera är under trågkanten, tvätta ordenstligt rent med avfettning, sen tätar du med nån typ av silicon, om du inte ids byta packningen, och återfyller olja dagen efter.
av Notuned
inkognito skrev:Tappa ur oljan först, så att nivån garantera är under trågkanten, tvätta ordenstligt rent med avfettning, sen tätar du med nån typ av silicon, om du inte ids byta packningen, och återfyller olja dagen efter.

Du vet inte hur mycket olja som krävs för att nå upp till trågkanten?
Pappen på garagegolvet visade att de läckt ut inatt olja, i storlek med 7x3cm. Mindre än iförrgår.
Bilen var varm när den körde in i garaget, och har stått 13 timmar där.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om du ska göra det enkelt för dig så tappa ur all olja, annars riskerar det att bli söligt. Tappa upp den gamla oljan i en ren dunk om du vill återanvända den eller byt till ny sen när silikonen härdat.
Borde det inte gå att klippa en ny trågpackning så att du kan få dit den utan att ta bort tråget och sen ta lite silion i skarven? Har aldrig prövat, det kanske funkar. :roll:

Ska du byta den ordentligt behövs ingen motorlyft, fixa en regel som håller och lägg tvärs över motorrummet på en träkloss på varje sida. Borra ett hål på ett lämpligt ställe sen dit med en gängstång, lite muttrar, brickor samt kedja så går det fint att lyfta lite i motorn så att du får bort tråget. Inget bra förklarat men jag hoppas det går fram ändå. :mrgreen:

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]