Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Jag tror inte att den kommer att bli så mycket svårare att sälja bara för att det är manuell låda i den. Det kommer alltid att finnas folk, som t.ex oldtimersmc, som inte vill ha automat och det är absolut inget fel eller illa ment i det . Så jag tror inte det kommer att bli mycket svårare att bli av med den i framtiden än om det hade varit automat i den.
Men sen är jag också inne på Ilesrof linje att dom flesta som föper denna typ av bil vill nog ha automat men som sagt så tror jag att det alltid kommer att finnas folk som vill ha manuell så jag tror inte att det kommer att bli något problem.
Såg en sak i annonsen, "Avdragbar moms", Det kan tyda på att den gått som taxi. Kolla i bilregistret vem som stod som ägare före bilfirman.

Mvh GK

P.S. Momsen är bara avdragbar om bilen fortsätter i taxitrafik. Men det påverkar ju inte dej.
av Cedrix
I instruktionsboken på min v70 d5 står det att det skiljer 1,4 dl/mil i förbrukning.
Till en bensinare skulle jag kunna tänka mig en aut, men inte i en Volvo diesel, dom växlar i tid och otid (tycker jag) utnyttjar inte dieselns vrid för fem öre utan bara växlar ner och varvar när man nuddar gasen (därav den stora skillnaden i förbrukning).

Har själv jagat XC70 D5 manuell, och dom är inte lätt att hitta heller, och dom försvinner fort när dom väl kommer ut.
Har kört mycket Volvo diesel i taxitrafik med automat och tyckt att automaten funkar bra.

Mvh GK
gnestakalle skrev:Har kört mycket Volvo diesel i taxitrafik med automat och tyckt att automaten funkar bra.

Mvh GK

Kör man Taxi då skall man ha AUTO för då är det en massa annat som handhas under resan så då är det helt befogat.
Man kan tex lira dragspel till fromma för hugade resenärer :wink:

Jag har en automat inte för att jag önskade mig en dito men den var till verkligen rätt pris då jag köpter den, gav 160 för en ltt business +++ med allt och då var den exakt 18månader och 7000mil snubben som sålde hare köpt en ny kåk och blev inte av med sin gamla. Han hade haft lite hyss för sig på huven (misstänker jag, han påstod att en a-lagare hade dragit näven i huven Världens största i så fall) så den var bucklig men det fixade jag med en pianotråd och en träslev detblev som nytt.

Auton kör frun, jag gör det om jag måste.
Jag har alltid haft manuell och aldrig diesel. Provkörde ett par relativt nya XC90 D5 med manuell låda och de gick fint. Jag köpte dock en med automat och det var de bästa jag gjort. Kommer aldrig att köra manuellt igen om det inte är en sportbil.

Min D5 Sport 08 automat tar ungefär 1.0 l/mil blandat körning. Då är det mest stadskörning. Den tar ungefär lika mycket om man kör längre sträckor i 140-150 någorlunda aggressivt.

De XC90 Diesel med manuell låda jag tittade på var 08 och de hade stora problem att bli sålda. De låg ute väldigt länge och intresset verkar i dessa fall lågt. Bilarna hade låga mil och var mycket välskötta. Kanske hade dessa ägare bara dålig timing.

Jag uppfattade det som att intresset för XC 90 diesel automat var mycket större men även att priset var högre.
Tycker automaten är bra. Har läst lite om 06-08 där automaterna (6vxl växlade) inte utnyttjade vridet och hade en hög förbrukning men det finns tydligen en uppgradering till progra som styr detta. Jag är grymt nöjd med min diesel+automat. Visserligen har jag enn gammal häck en 03 men är grymt nöjd och ligger på 0,6l/mil iofs är det en V70. Sköter man automaten med oljebyte med 6000 mils intervall så håller de bra.
Jag har blivit lat av att köra med automat i jobbet så båda mina 240 har automat men så bor jag ju i storstadsområde med vad det innebär med start och stopp. Om jag bodde så att det var mest landsväg så skulle jag nog ha manuell.

Mvh GK
Kan medje att i kökörning(kryp i stan) så kan de va ok med auto men i övrigt så tänker jag inte på att jag växlar och uppskattar kraften och den väsentligt lägre förbrukningen som man får på köpet med en manuell låda mer.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]