Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Nilatz skrev:På en 99:a?
Ja, eftersom det inte är en XC70 du har. Hade du haft det så hade det vart lugnt eftersom XC70 har haldexkoppling. Du har en V70 CrossCountry och de har viscokoppling. XC70 kom 2003.
av llesrof
d98josu skrev:Bästa däcken bak. Enligt de flesta experterna. Anledningen är att minska bakvarnssladd.
Ja, om man vill att viscokopplingen skall gå sönder. Den är skitkänslig för skillnader i rullomkrets. Hur mycket skiljer det i slitage mellan däcken?
av linkan62
Nilatz skrev:Hej alla glada!
Jag har köpt 2 nya vinterdäck till min xc70 -99 och undrar hur jag ska montera dessa. Ska de nya sättas fram eller bak? De begagnade är helt ok men är något slitna på ytterkanten.
Tack på förhand jag önska alla en fride full jul utan trassel med fordonet.
Nils
Byt alla fyra som flera skriver i din tråd så den modellen med viscokoppling oerhört känslig för skillnad i rullomkrets, fram respektive bak. En reperation kostar nog uppåt 25 000. Det är väl ungefär vad bilen är värd, antar jag!

Har du inte hört/fått reda på hur känsligt det är med däck till din modell?
av kamilenski
Ur säkerheten bör bästa däcken monteras bak. Oberoende om det är fram eller bakhjulsdriven bil.
Själv monterar jag dessa alltid fram. Slits fortare :)

Vet inte hur det är nu, men för några år sen fick man ha samma däck runt om i visco Volvon. Bilprovningen kollade! Min kompis som orsakade en olycka har fått strora problem ned försäkringsbolaget. De vägrade ersätta honom för skadan. Just pga olika däck!

Kolla ned bolaget innan ni gör sånt!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Finns anledning att med fyra nya däck rotera dessa flitigt för att få jämt slitage. Skifta även under säsong.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
När jag hade min V70XC så bytte jag framdäck/bakdäck runt Juli månad för att slita däcken jämnt, detta rådde de till mig på Volvo. Dimensionen på däcken skall vara exakt desamma och gärna samma mönster/däckmodell/märke. Det viktigaste är att det inte får skilja mer än 10% i mönsterdjup på fram och bakdäcken. Nu har trådskaparen fått info om detta och nu är det upp till han/hon att ta råden eller montera de två nya däcken och riskera en rasad visco.
av llesrof
dieselmagnus skrev:När jag hade min V70XC så bytte jag framdäck/bakdäck runt Juli månad för att slita däcken jämnt, detta rådde de till mig på Volvo. Dimensionen på däcken skall vara exakt desamma och gärna samma mönster/däckmodell/märke. Det viktigaste är att det inte får skilja mer än 10% i mönsterdjup på fram och bakdäcken. Nu har trådskaparen fått info om detta och nu är det upp till han/hon att ta råden eller montera de två nya däcken och riskera en rasad visco.
Däck av olika märke och fabrikat ser man väl bara på tjackpundarbilar där ägarna tillhör socialgrupp 4, eller nått i den stilen? :mrgreen:
av kamilenski
llesrof skrev:
dieselmagnus skrev:När jag hade min V70XC så bytte jag framdäck/bakdäck runt Juli månad för att slita däcken jämnt, detta rådde de till mig på Volvo. Dimensionen på däcken skall vara exakt desamma och gärna samma mönster/däckmodell/märke. Det viktigaste är att det inte får skilja mer än 10% i mönsterdjup på fram och bakdäcken. Nu har trådskaparen fått info om detta och nu är det upp till han/hon att ta råden eller montera de två nya däcken och riskera en rasad visco.
Däck av olika märke och fabrikat ser man väl bara på tjackpundarbilar där ägarna tillhör socialgrupp 4, eller nått i den stilen? :mrgreen:

Kan du vara så vänlig och först tänka? Innan du skriver som du gör?
:(
av llesrof
kamilenski skrev:
llesrof skrev:

Kan du vara så vänlig och först tänka? Innan du skriver som du gör?
:(
Jag funderade ju länge på den :D Sorry, visste inte att du skulle ta åt dig :wink:
av oldtimersmc
Signifikant för skribenten... i övrigt så skall naturligtvis de bästa däcken sitta bak oavsett drivning och det är som man säger oomkullrunkeligt.

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]