Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Davidv70summum
Hejsan!
Håller på att justera ventiler på en volvo 740 b230f 88! då den tickade lite innan. Mätt ventilspelet runt om o på alla utom en låg de på 0.35 mm medans en låg på 0.50-0.55 så skall byta shimset på den.

Men hur gör jag? Jag har fått av kamremmen så kammen är lös där. Men denna har ju fördelare i toppen.. Hur gör jag då?
Kan ju inte bara lossa på kammen nu då kommer det väll hända något gå sönder vid fördelaren? Och lossar man den måste man ju ställa om tändningen?

Kan man göra på något annat sätt?

Tack i förhand:)
av inkognito
plocka bara lös tändningen, behövs ingen justering efteråt, är hallgivare på vevaxeln som sköter tändning. Jag har gjort samma operation på min bil.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Davidv70summum skrev:Sitter inte hallgivaren i fördelaren?
Eftersom det rör sig om en 88:a så beror det på om det är en tidig eller sen 88:a om den har Hallgivare i fördelaren eller en vevaxelgivare ovanpå kopplingskåpan. Oaktat det så ställer man inte tändningen på dessa motorsystem utan det är bara att sätta tillbaka komponenter och kamrem på korrekt sätt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den är väl inte justerbar men enkelt sagt så skall allt monteras som det satt eftersom tändningen sköts helt av motorstyrsystemet med hjälp av olika sensorer.

Mvh GK
av inkognito
den går att vrida på, men det spelar ingen roll hur du sätter den, den sköter det själv
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]