Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av john92
Kollade glykolen idag på min volvo v70 01 med en glykol provare och det vissade att jag hade frostskydd upp till -30 grader, vad ska jag göra när frostskyddet har sjunkit till - 10 grader (det kommer ju ta ett tag) men vad ska jag göra när den dagen kommer, ska jag fylla på kylarvätska eller ska jag tömma hela systemet och fylla på helt nytt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Den dagen skulle du bytt kylvätska för länge sen. Det finns dom som byter varje år inför vintern men jag själv brukar göra det vartannat år men det finns olika uppfattningar. Om allt ser bra ut med kylvätskan så kan du säkert köra minst denna vinter i alla fall. När man byter bör man efter att ha tappat ur den gamla kylvätskan fylla på rent vatten och en flaska kylarrens (OBS att detta bör göras innan tiden när risk för frost kommer). Kör några dagar med denna blandning och sedan tömmer du systemet igen och sedan fyller du med 50/50 vatten och glykol. Eftersom alumotorer är känsliga för korrosion bör man inte tumma på kvalitet när det gäller detta utan använda Etylenglykol. Observera att färgen på glykolen borgar inte för en viss sorts glykol utan måste läsa sig till vad dunken eller flaskan innehåller.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Vojje
Finns det överhuvudtaget ngn annan glykol än etylenvarianten att köpa idag.
Skillnaden finns väl snarare i additiven.
av TomasL
Propylenglykol finns fortfarande att köpa och den är bättre för miljön då den inte är lika giftig men den är dyrare.
av linkan62
När du ändå byter kylväyska så använd batterivatten, en dunk på 4lit kostar runt 50-lappen. Kranvattnet är aggressivt...
av TomasL
Precis. Använd destilerat vatten när ni blandar. De är det bästa.
V502.0D spridarfråga

Om du skriver var i landet det är , kanske k[…]

ad 1: På en 1-10 skala , där Volvo240 […]

B230E får ingen bränsle

Tjena jag har en 740GLE med en b230E som får[…]

Menar du bärarmsbussningarna bak? Vet att dom[…]