Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för ett utförligt inlägg Sparkz! Blev bara lite förvirrad kring bakhjulen, måste inte dessa hänga löst i luften om man ska kunna dra dem utåt? Eller är det inte så stora rörelser som behövs?

Sen angående fästena, finns det ingen förbättrad version att köpa någonstans, typ med mer materialtjocklek runt själva bussningen? Känns ju sådär att stoppa dit samma "skräp" igen. Enda fästet jag hittat som är annorlunda finns här: http://www.mpre.se/800.html#thumb men det kostar ju en hel del, och svårt att avgöra om hållbarheten är större eller inte.
När du lyfter bilen hänger länkarmen i stötdämparen. Fjädern sitter bakom och trycker ner, (plus tyngden av hjulet mm). Så allt du lossar framför stötdämparen vill uppåt. Vi vill bara balansera ut krafterna lite. Så bilen ska inte stå på hjulen, men de ska inte hänga i luften heller. Mer typ lyfta med domkraft, och sen sänka tills däcken precis tar i golvet. Men då blir det för lågt för att komma in under bilen, så plankor, hjul, eller nåt annat.

Alla fästen är nog lika, men spraya på rostskydd efteråt så håller det ett tag. Aluminium och stål funkar inte ihop, det vet alla utom biltillverkare. Bussning med stålhylsa inbakad i aluminium... :roll:

Förresten, bussningarna är inte lika. Olika på höger och vänster sida, och de går dessutom att vända fel. Ta en ordentlig titt på hur de sitter innan du börjar. Inte fel att plocka fram kameran...
Läste ett tipps om att borra i gummit för att få lös skiten kommer inte ihåg hur jag löste det men det var ett djävla bök att få loss skiten och man önskar verkligen att volvo anställer en metalurg någongång.
Men då man har lossat skiten så är det lätt som fan å få ihop det...
Appropå metalurg, jag använde kopparpasta då jag återmonterade... Fan så dum så man kunde jobba på volvo!
Nästa elbil från Volvo?

Siten verkar kraschat...... Den funkar till o[…]

B4b B4b,A modellen

Silikon fungerar. Kompletterar man packningen m[…]

Urkopplad kabel/rör?

Ser inte ut som bromsrör utan en svart plasts[…]