Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av freddai
Hejsan,

Vad är bredast tillåtna däckdimension fram som en V70N D5-02 klarar av att hantera? Har 225/55/16 monterat på bilen nu och det skrapar i vid fullt rattutslag. Känns märkligt om bilen inte kan hantera denna dimension. Någon som har koll eller haft samma problem?
av Lövet
Här kan du se varför ditt nuvarande däck är för stort: http://www.shrek.se/rullomkrets.htm
av freddai
StefanN skrev:Du har väl 205/55-16 orginal på den? Då borde du ha 225/50-16 nu om du ska ha samma rullomrets. Som det är nu är ju däcket högre och det kan va en av anledningarna till att det tar i.
Ja visst, jag har gjort bort mig som fan! Har varit och skiftat däck nu. Nu har jag en omgång däck + fälg som ligger som jag inte kan använda. Har alltså köpt grisen i säcken och måste nu sälja iväg dessa =/
av Lövet
Du kan sälja dem till alla som har en V70II, S80N eller nya S/V60 osv.

(Dock krävs det navringar för att de ska passa på de modellerna, men allt annat stämmer)
av Provocative
Jag har samma problem. Lät ju farsan fixa vintergummi i år då han har överjävliga rabatter på Rejmes. Sommardäcken går inte i bilen 245/45/R18.
Nu var ju farsan tvungen att slå på stort då jag enligt honom har en exklusiv bil. Han köpte högfartsdäck (precis vad jag behöver på vintern) i dimensionen 245/45/R17.
Sommardäcken gick som sagt inte i bilen även om vändradien är lika bra som ett tankerfartyg. Däremot så går vinterdäcken i vilket jag inte kan bli klok på. Tänker köra slut på däcken oavsett. UÖndviker fickparkeringar, vintertid bara. Men kan någon förklara varför mindre hjul går i.
av Lövet
Det beror i så fall sannolikt på att offseten på fälgarna är olika. Vad har du för fälgar på sommar resp vinterdäcken?
av Provocative
StefanN skrev:*att Provocative
Hur menar du? 17" hjulen har ju mindre omkrets=mindre höjd.
Jotack, jag vet. Därför jag inte kan fatta varför de går i.
andreas_lofgren skrev:Det beror i så fall sannolikt på att offseten på fälgarna är olika. Vad har du för fälgar på sommar resp vinterdäcken?
Hjulen på sommardäcken är Volvos R-fälgar och vinterdäcken är några orginalfälgar jag inte kan namnet på. Är iaf de hjulen som bilen levererades på enl första ägaren.
Detta är inget problem för mig. Får ta lite omtag bara. Vore bara kul o se om någon kan ge en vettig förklaring :D
av Lövet
Om man sätter 245 på fälgar som har en offset anpassad för 225or så kommer däcken 2cm längre ut i hjulhuset. Kan (och är) sannolikt en förklaring.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]