Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag funderar på om man kan ställa in hur varmt de ska bli i kupen med bränslevärmaren? Påverkas bränslevärmarens effekt beroende på
hur man ställt in klimatanläggningen? Exempel om Jag ställt in klimaten på 22 grader, kommer bränslevärmaren också att värma till 22 grader eller
matar den bara på all värme den kan under tiden den står på beroende på yttertempen?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag satt och väntade på nåt i bilen härförleden. Det blev kyligt, så jag satte på värmaren. Men den gick inte hela tiden, utan det kom och gick. När det blev ordentligt varmt i bilen lugnade den sig ett tag.
Jag tvivlar på att den påverkas av bilens tempinställning. Den går ju inte ens att se vad den är inställd på, när bara värmaren är igång.
av mikebike
apersson850 skrev:Jag satt och väntade på nåt i bilen härförleden. Det blev kyligt, så jag satte på värmaren. Men den gick inte hela tiden, utan det kom och gick. När det blev ordentligt varmt i bilen lugnade den sig ett tag.
Jag tvivlar på att den påverkas av bilens tempinställning. Den går ju inte ens att se vad den är inställd på, när bara värmaren är igång.
Har man "tändningen" på när man kör värmaren går fläkten med en annan hastighet än när allt är avslaget, så det är nog inte orimligt att även temperaturen påverkas.

Till gamla bilen fanns en app som cirkulerade varmvatten mellan motor och kupé vilket gav värme utan att värmaren gick.
Detta går inte att få till nyare bilar....
av Rådlös
Jag antar att frågan gäller dagens moderna bränslevärmare?
Men dom lite "halvgamla" Volvo Flygmotor 091B och D, numera Ebersprächer, hade en fast termostat om det var leveransmonterat med bilen. Dock vet jag inte hur det var i dom fall då bilen hade AC. Men den värmaren värmde bara upp kylarvattnet och motorn. Kupén värmdes av det varma vattnet och den vanliga fläkten med automatik.
Användarvisningsbild
av apersson850
Motorn hade jag ju inte igång, men om jag inte minns fel så befann sig bilen i det läget som den hamnar när man stannat motorn men ännu inte öppnat dörren. Radion igång och spänning på 12 V-uttagen, alltså. I vanliga fall går inte fläkten då, men nu gjorde den ju det, i och med att jag använde direktstart av bränslevärmaren.
Användarvisningsbild
av 164E
dst02 skrev:Jag funderar på om man kan ställa in hur varmt de ska bli i kupen med bränslevärmaren? Påverkas bränslevärmarens effekt beroende på
hur man ställt in klimatanläggningen? Exempel om Jag ställt in klimaten på 22 grader, kommer bränslevärmaren också att värma till 22 grader eller
matar den bara på all värme den kan under tiden den står på beroende på yttertempen?
Jag tog upp frågan att min bränslevärmare går mycket tystare nu och verkar ge sämre effekt nu än för något år sedan med verkstaden idag - efter koll kom man fram till att det är ändrade parametrar i mjukvaran numera och de laddats in i bilen vid senaste servicen, syftet: - dra ner strömförbrukningen då värmarna tidigare dragit ur batterierna.Med andra ord verkar det som om värmarens effekt styrs av bilens mjukvara och den matar på den effekt som den tillåts göra (har inget att göra med reglagen på klimatanläggningen om jag förstår rätt).
apersson850 skrev:Motorn hade jag ju inte igång, men om jag inte minns fel så befann sig bilen i det läget som den hamnar när man stannat motorn men ännu inte öppnat dörren. Radion igång och spänning på 12 V-uttagen, alltså. I vanliga fall går inte fläkten då, men nu gjorde den ju det, i och med att jag använde direktstart av bränslevärmaren.
Fläkten slår i min bil från om tändningen slås på, tas nyckeln ut ökar fläkten igen (när direktstart av värmaren valts och man sitter kvar i bilen under tiden)
AC problem V70 2016 D3

Det finns ett relä som styr tillslaget av mag[…]

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]