- tor 24 nov 2011, 23:09
#591615
Du har ingen hallgivare! Du har i stället en svänghjulsgivare som sitter över svänghjulet "bakom" motorn, ganska inklämd och svår att nå. Dock finns det en kabelskarv på kabeln från denna givaren. Den sitter över ventilkåpan i bakkant på motorn. En svart plastkontakt med en låssprint på. Om du öppnar den och ohmmäter på stiften där kan du kanske få fram om den har brunnit eller ej. Om den är hel bör den ha omkring 200 ohm. Om den är trasig kan du inte starta motorn alls. Det är den som "talar om" för styrdatorn i vilket läge vevaxeln befinner sig. Först när datorn har reda på detta släpper den på tändgnistor och bränsle i rätt ögonblick när du kör startmotorn.
Nu är din felbeskrivning lite knapphändig så det är svårt att säga vad som kan vara fel. Men om du söker vidare och berättar här, så får du nog hjälp. Har du t.ex prövat startgas? Där kan man "välja bort" två felsymptom. 1: Om den inte startar på sitt vanliga bränsle, men på startgas, så har du något fel på bränsleförsöjningen. (Som i och för sig kan vara många felmöjligheter). 2: Om du däremot vet att det kommer bränsle och har konstaterat att spridarna jobbar, så har du fel på tändningen.
Sedan har du det som du egentligen skall börja med: Läsa av felkoder. Du har en diagnostikbox vid vänster fjäderbenstorn. Läs på forumet (sökfunktionen) här hur du använder den, och skriv upp felkoderna. Meddela sedan här så kommer du få mer handgripliga förslag på åtgärder.