Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Det känns väldigt relevant att hänvisa till att en motor kan bli svår att bli av med när en trådskapare har för vana att byta bil varje år. Risken att bli ståendes med sin bil, alternativt behöva rea ut den oproportionerligt mycket, är mer uppenbar i ett märke där den genomsnittliga köparen sannolikt bryr sig betydligt mer om bränsleekonomi än rakt fram prestanda. Hade diskussionen enbart handlat om hur "bra" en motor är blir det förstås ett sidospår men här handlar mycket om frågeställningen kring de ekonomiska effekterna av ett visst motorval. Och då Volvos bilar med stora bensinmotorer obönhörligen är mindre eftertraktade begagnade känns det relevant att nämna. Hos andra märken ser begagnatköparna annorlunda ut även om efterfrågan skiftar mot mindre motorer oftast där också.
@andreas_lofgren, din inledning på ditt inlägg som drog igång den tröttsamma Volvo vs tyskt diskussionen lät inte som att det var andrahandsvärdet som du inriktade dig på, utan det gamla vanliga att tyska bilar är roliga jämfört med Volvo. Du har ju själv deltagit i dom här ökända diskussionerna och borde vara medveten om vad du triggar igång. Om det verkligen var andrahandsvärdet som du inriktade dig på så kunde du ju haft ett annat ordval.
andreas_lofgren skrev:Det känns väldigt relevant att hänvisa till att en motor kan bli svår att bli av med när en trådskapare har för vana att byta bil varje år. Risken att bli ståendes med sin bil, alternativt behöva rea ut den oproportionerligt mycket, är mer uppenbar i ett märke där den genomsnittliga köparen sannolikt bryr sig betydligt mer om bränsleekonomi än rakt fram prestanda. Hade diskussionen enbart handlat om hur "bra" en motor är blir det förstås ett sidospår men här handlar mycket om frågeställningen kring de ekonomiska effekterna av ett visst motorval. Och då Volvos bilar med stora bensinmotorer obönhörligen är mindre eftertraktade begagnade känns det relevant att nämna. Hos andra märken ser begagnatköparna annorlunda ut även om efterfrågan skiftar mot mindre motorer oftast där också.
Det finns t ex. idag endast 10 st begagnade S80 V8:or hos bilhandlarna, och då såldes det ett ganska (med dessa mått mätt) stort antal melllan åren 2007 - 2010. Det får man anse som otroligt med tanke den finanskris och miljödebatt och ändra skatteregler under samma tid. M a o säljer Volvos s k "lyxmodeller" hyfsat. Dom riktiga hyllvärmarna bortsett från nya Saab 9 5 är annars just BMW 7 serie (Näst intill osäljbara?) 550, M5, M6, Merca 500, AMG olika modeller samt Audis A8, S8 etc varav många av dessa legat mycket länge på bytbil.

Min slutsats är "udda", oftast motorstarkare bilar är alltid ekonomiskt en sämre affär oavsett märke. Det man lär ställa imot det är hur mycket man värderar merglädjen av bättre prestanda, oftast bättre väghållning (genom andra stötdämpare, krängningshämmare), bättre bromsar etc. är ju naturligtvis upp till var och en.

Så för att återgå till frågan, T6:a är om man bortsett från inköpspriset en mycket roligare och på en del punkter även en bättre bil än en D5:a alla dagar i veckan.
av Lövet
@2444ever: Jag hade väl den naiva uppfattningen att man kanske kan nämna att om målet är att få en roligare bil så kan man få större utväxling genom att byta märke än att byta motor. Med facit i hand skulle jag väl låtit bli att kommentera helt.

Har man bestämt sig för just V/XC70 så har man förstås roligare i en T6 än i en D5 det är det ingen tvekan om. Men allt sammantaget tror jag det är ett "sämre" köp i och med att trådskaparen redan från början gjort klart att han gillar att byta bil ofta. Ska man behålla den i 10 år så spelar nog motorvalet väldigt liten roll, på gamla bilar avgörs andrahandsvärdet mycket mer av skick och mil än av motoralternativ.
av Bitez
Jag tycker det är riktigt kul o läsa ALLA inlägg som berör frågan. Jag måste erkänna att även jag har sneglat lite på bmw 530d, de landar ju nästan i samma prisnivå med den T6'an jag byggt. Men den blir ju naturligtvis bra mycket tunnara utrustad, nästan snik må jag säga. Men, personligen tror jag inte att en 530d skulle kännas piggare eller starkare än en T6'a. När jag provkörde 525d och jämförde med min dåvarande 2.4d bsr (220hkr, 480Nm) så kändes den inte ett dugg lika "explosiv" som min volvo. Då jag nämnde det för säljaren på bmw instämde han helt. Hans förklaring var att även om bmw'n är snabbare så upplevs Volvo mer "explosiv", det känns liksom i ryggmärgen när man trycker till, och en förklaring till det var att det va framhjulsdrift... Bu eller bä, den åsikten får han stå för.

skillnaden på 40K kan göras mindre, jag valde till premium sound till T6'an, kan levas utan, plus att T6'an är awd, det är ju inte D5'an jag byggt, så egentligen kan jag nog minimera ner prisskillnaden till typ 0kr! Så på den här nivån har jag verkligen inte mycket för driftkostnad med att göra. Då jag resonerar som sådan att jag kanske får tanka för typ 600kr mer med T6'an än en D5'an, och är det väl ändå ngn skillnad i skatten o så också (det blir väl en skillnad i försäkringen också i.of. :)))))))

Jag tror nog att om jag någon gång under mitt liv råkar hitta "den perfekta" bilen, så kommer jag nog behålla den i flera år, jag känner också att i alla bilköp jag gjort, har jag kompromissat, nu är jag lite trött på det faktiskt, jag tycker om bra ljud i bilen, riktigt bra ljud, h.p stereon tycker jag är ok, men ibland räcker den liksom inte hela vägen, då brukar jag sitta o irritera mig över min snålhet, 10k till, premium sound, och jag skulle inte ha ngt att klaga på...

RTI, sollucka och bla bla kan jag leva utan, därav kan jag få ner priset en aning till, men skulle jag snåla på el bakluckan hade jag hatat mig själv som fan efter typ 6mån, då triggar jag igång mig för att byta till något bättre.

Jag gillar volvo bilar, därav alla jag kört. har kört oftast lite motorstarka modeller, men aldrig en som räckt hela vägen :)))) Skulle jag nu gå o köpa en strippad bmw 530d för priset av en ganska så bra utrustad T6'a, skulle jag hata bilen efter 6mån, för att jag skulle sitta o tänka på en massa jag snålat på och inte köpte från början...

Men men.. ska bli intressant, jag var förbi min handlare idag, jag fick en ENORM rabatt på 15tkr på en bil som kostar 478tkr... :)))) Men jag fick 40k i rabatt av en mindre handlare över TELEFON, shit! jag behövde inte ens gå dit, han påpekade också att OM jag finner offerten intressant så är dem öppna för diskussion :)))))))))
andreas_lofgren skrev:Att motivera T6 med att bilen blir roligare att köra känns lite bakvänt. Om du vill ha en roligare bil att köra är det snarare så att du ska titta på helt andra modeller istället för annan motor. Gärna bakhjulsdrivna sådana från Tyskland...
Tycker att chassiet utan problem hanterar både D5an och T6an utan att på något sätt kännas övermotoriserat.

Och jag fattar inte varför du inte tycker T6an är roligare att köra än D5 Jag tycker att T6 är grymt mycket roligare.

Är det verkligen så att volvobilar bara framförs av ultratråkiga träiga gamla gubbiga säkerhetsnarkomaner och alla som har tycker det allra minsta om att köra bil genast måste byta till BMW?

BMW är goa, men vill man ha lite utrustning far ju priserna iväg grymt mycket snabbare än på volvon.
av Arese
Tycker mig se ett mönster i den här diskussionen; den som köper D5 tycker T6 är bättre/roligare men inte värd merkostnaden. Den som köper Volvo tycker BMW är bättre/roligare men inte värd merkostnaden. Man drar ju sin gräns där man tycker att marginalnyttan avtar. Den som köper Huyndai tycker sannolikt att en Volvo är bättre men inte värd merkostnaden osv....

Själv får jag ofta tillfälle att reflektera både mellan skillnaden D5 och T6 samt BMW vs Volvo då jag har en D5:a samt en BMW och jag har en kollega som jag ofta åker med som kör T6 polestar. Min uppfattning är att det i det förra valet är värt att betala en något högre kostnad för en T6 medan jag i det andra valet för mig själv har lätt att motivera merkostnaden för en BMW.

Mvh
Arese
Jag har sagt det förut, varje krona är naturligtvis en krona oavsett om den räknas från 0 eller en halv miljon. MEN, bränslekostanden för en bil av den här klassen är faktksitk ganska marginell. Jag räknar med att min XC60 kostar runt 55kr milen inkl. bränsle. Om den då drar några deciliter mer eller mindre spelar ju i praktiken ingen roll.

T6 alla dagar i veckan!

/Martin
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]