Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

??:-/ Givetvis har jag ringt och bokat tid på Volvohandlaren för garantifel som detta nu kanske är? :(

Men lite drygt två veckors väntan... så jag slänger ut frågan här och ser om nån vet vad felet kan vara?

När jag startar värmaren, dieselvärmaren alltså, så bildas det fukt i kupèn...
Rutorna är igenimmade och det tar en stund att få bort med full fläkt.
Det gäller ALLA rutor...

Detta sker även om jag ställt tiduret och kommer ut på morgonen, likaså om jag går ut till bilen nu och drar iggn den på direktstart.
Inom 5-10 minuter är rutorna igenimmade...

Har bilen stått med tiduret iggn på morgonen, och jag kommer ut till bilen så finns det t.o.m små små små vattendroppar i kanterna på rutorna mot listen :(

Bilen är typ helt ny, gått 345 mil.

Inget vått inuti bilen som mattor eller dylikt, torrt o fint... men luften blir så fuktig av värmaren!

Haft värmare på de andra bilarna, aldrig varit så här...

Whazzup????????????? ??:-/
av umekille
Bilens fukt måste komma nånstans från
pysläkande värmepaket? vi hade det på jobbet
i en lastmaskin fick köra ac:n annars imma det igen..
rastvärmare torkar fram fukten så då fick man ha glepa
på vent.rutan så det drog ut
Har precis samma fenomen på min V60 D5 R-Design MY11, när jag kommer ut till bilen så är bakrutan (mest denna ruta) så fuktig att det tar 15 minuter innan elslingorna gjort sitt så man ser ut. Aldrig varit med om det på andra bilar.
av umekille
fukt kan finnas av naturlig orsak också...
tyg o mattor e suveräna suga åt sig fukt
en modern bil mår bra av att vädras då o då
dom är för täta helt enkelt.
en rastvärmare torkar fram den så man
får som en bastu i bilen om man inte har
någon glepa på sidorutan.Prova med en
torrboll modell större så länge.
Mmm, men bilen har varit så här sen jag fick den... finns inte en gnutta fukt i bilen nånstans.
Va ut och kikade nu.

Jag VET att det blir detta fenomen om det finns vatten på mattorna och under dem... brukar använda tidningspapper under mattorna vintertid.

Men nu är det torrt!

Och ställer jag timern på 06:00 och om det varit minusgrader eller plusgrader, så ska det iaf inte bli fukt på insidan bilen.
Kan ju inte stå med en glipa nere på rutan om natten... då lär de ju bli än mer fukt i bilen i detta väder.

På Volvo sa de att så ska det inte va, mer förklaring fick jag inte...

Så jag ville som sagt kika med er här inne... finns en del på detta forum som kan mer än Volvo själva! (W) (W) (W) (W) (W)
Vill gärna bli imma på insidan av rutorna på min också, om jag kör värmaren. Den drar väl in fuktig luft utifrån, värmer upp den så att den absoluta luftfuktigheten kan öka i bilen, samtidigt som den relativa minskar. Men vid de kalla rutorna ökar även den relativa, till över 100%, och då fälls fukten ut som kondens. Alltså blir det imma.
Jag har kört hyr-V60 i 10 dagar nu och den beter isg likadant. Bakrutan blir tokimmig vid användning av bränslevärmaren. Jag har aldrig sett det på de V70 jag har som hyrbilar då och då.

För övrigt verkade den V60 jag hade nu läcka in vatten. Körde man i regn och sedan gjorde en snabb vänstersväng (som runt ett gathörn) så droppade det ner vatten på mattan på passagerarsidan. Högsta kvalitet :-(

/Martin
Hej!

Hade precis samma på min S60 MY11 och XC70 MY12. Upplever dock att den mesta imman finns om man kommer ut innan avresetiden. Men ser inget problem i detta då jag kopplar in defrostern direkt och då försvinner all imma på max en minut. Pratade med säljaren om detta när jag hämtade XC70n i oktober och han sa det är ett vanligt fenomen. Det är inte alltid det inträffar att rutorna immar igen när jag kör värmaren men ofta är det och då speciellt bakrutan och lite på sidorutorna, typ aldrig vindrutan. Dock händer det aldrig när jag kör vanlig motorvärmare med kupéfläkt.

Mvh, Kalle.
Jag har också sett tendenser till detta men har inte använt värmaren tillräckligt mycket än.
Men något jag funderar på med tanke på att det verkar vara vanligt är varför detta sker när man använder sin diesel värmare men inte när man kör bilen normalt? Vad är det som skiljer diesel värmaren mot när motorn värmer bilen?

MVH
/Fredrik
av umekille
fukt finns alltid i liten mängd i tygmattor o klädsel den torkar ur
då dieselvärmaren ger helt annan värme än bilens system...vädra lite
med en ruta lite öpen då du kör den så torkas bilen ur

Enligt Volvo. JPEG_20250513_132812_469117432877749[…]

GAS Kondensator 1F

Jag besvarar absolut INTE Pm över sidan. He[…]

Denver Cau 415 Flexibel

Denver Cau 415 Flexibel bilstereo med MP3/WMA-up[…]

Mitt nya batteri blev helt urladdat på mindr[…]