Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag säger som många ovan T6 alla dagar i veckan! Säger han som själv kör D5. Förklaringen till det är att jag ramlade över min till ett allt för bra pris samt att det tyvärr i dessa dagar sålts alldeles för för T6or, så en lätt beggad (1år) fanns inte och jag snålade ur på min MY12 T6 offert.
Ekonomiskt så spelar det ingen roll för mig då bränslet i detta fall är så liten del i min totala bilkostnad.

Så provkör en T6 och du är såld. När det dessutom inte finns några 18% rabatt kampanjer på D5AWD så finns det inget skäl iaf för mig att välja en sån. JAg kör max 1500 mil/år.
av Bitez
jag har fått en offert från en liten handlare här i landet, det hela landade på c:a 9% på det mesta... Paketen tror jag uteblev från rabatten, men lite plock som jag gjort fick jag 9% på... Känns inte direkt som en lyckad prutning. Ekonomi är givetvis avgörande, hade man obegränsad med pengar hade jag köpt en av varje, för att känna, och skrotat den andra jag inte vill behålla :D

MEN, ekonomin är INTE avgörande för valet, nu känner jag att jag vill ha en sådan bil. då kan jag betala 40tkr mer för en T6'a, bara jag tycker om den, vad jag frågade var, ibland råkar man ut för saker som kostar mer, men är inte riktigt ljusår ifrån den billigare varianten... OM gångkulturen inte är så himla annorlunda mellan dessa modeller, då skulle jag kunna tänka mig göra avkall på vissa saker och satsa på en D5'a, och motivera det för mig själv med driftkostnad och bla bla bla... MEN, OM dessa två är totaaaaaalt annorlunda, där man kan säga sig att T6 känns som en ferrari medans D5 känns som en lada, då är det ju givet att jag betalar mer och köper en T6'a...

Kör man c:a 3000mil/år som jag gör, och byter bil ungeför 1ggn/år, så är driftkostnad den lilla kostnaden egentligen :)))))) Värre o gå back 100papp på affären på värdeminskning :))))
Dina val är ju två helt skilda modeller. T6:an är bättre och en roligare bil alla dagar i veckan om du kan leva med det högre priset. I D5 ingår värmare men inte i T6:an så ska du ha det får du lägga på 10 000 kr till.

Många stirrar sig blind på dieselbilarnas vridmoment, men prestandamässigt är D5:an, som dom redan skrivit här rejält trött jämfört med T6:an.
Jag har kört bensinturbo i många år. Den var skitkul, gick som ett skållat troll. Men gubben blir gammal och jag är inte missnöjd med prestanda på min D5, trots att den har gett sitt vid 200 km/h, istället för att det var dags att lägga i femman och fortsätta accelerera, som med den förra bilen...
D5 inbjuder till "gubbakörning", och då är det väl det som passar nu, då. Om jag sen har blivit klokare eller bara tråkigare, det behöver ni inte svara på. Låt mig vara salig i min egen tro. :)
Jag valde T6 och har inte ångrat mig en sekund.
Särskilt inte efter att ha kört D5 igår igen i en lånebil... :wink:
I mitt fal skilde det "bara" 20kkr så valet var inte så svårt.
Jag har beställt en xc70 D5a och när jag valde så tänkte jag faktiskt aldrig på T6. Jag har haft två bilar och när vi beställde den nya så är tanken att få ner soppaförbrukningen samt att få en betydligt bättre drag bil än dem två gamla vi hade (855 samt v70 2,5FT). Ok skatten är lite dyrare 4400ca och det är bara för en bil...men tanken är att vi bara ska ha en bra bil....

Nu tog jag jo polestar på min så det blir 230hk och 470nm...det passar mig nog rätt bra, har haft en 745 med 114hk ca i 16år så allt över 150Hk känns stort 8).

Jag har jo köpt xc70 som dragbil till hästsläp samt en hund bil där vi ska kunna ta oss ut i naturen.

Har haft en MC BMW R1200R 09a som jag precis sålt och känner att jag har "kört av mig det värsta" på den hojen....och nu blir det en gubba bil istället.....

Kör man lite mindre och mycket motorväg och landsväg och vill ha lite hästar under huven så hade jag också valt T6 för det skiljer verkligen inte så mycket i pengar mellan D5 och T6. Jag har tagit hänsyn till vad jag ska använda bilen till samt att jag vill få ner bränslekostnaden vilket jag får med en D5 jämfört en FT.
Roligaste bilen är avgjort T6an, välj till 4C chassiet med så blir det så bra du kan i en Volvo V70. Givetvis finns det vassare andra bilar på detta område, men då är vi inne på andra diskusioner.
Glöm inte heller progersiv servo. Och inte att förglömma Polestar!
av Lövet
Att motivera T6 med att bilen blir roligare att köra känns lite bakvänt. Om du vill ha en roligare bil att köra är det snarare så att du ska titta på helt andra modeller istället för annan motor. Gärna bakhjulsdrivna sådana från Tyskland...

Om du är orolig för stor värdeminskning skulle jag inte gå i närheten av en Volvo med bensinsexa. Tittar du begagnat skulle jag tro att det finns mer än 10ggr så många som söker en Volvo med "snål" motor jämfört med "mycket" motor. Om det ens räcker, skillnaden kan lika gärna vara 100 dieselköpare på varje T6 köpare. Eller mer. Volvo är ingen entusiastbil, framförallt inte begagnad, så du begränsar köpkretsen ordentligt med T6 motorn. Har du för vana att byta bil ofta är det dåliga förutsättningar.

Min egen V70II 3.2 var fullständigt osäljbar begagnat trots att jag annonserade den för samma pengar som 2.0F bilarna och det slutade med att jag fick byta den mot en annan. Visst, 3.2an har om möjligt ännu färre köpare än T6an men som sagt, jag annonserade den för enormt mycket lägre pris än D5/2.4D - och ändå var det stendött. INGEN kom och tittade på bilen.
andreas_lofgren skrev:Att motivera T6 med att bilen blir roligare att köra känns lite bakvänt. Om du vill ha en roligare bil att köra är det snarare så att du ska titta på helt andra modeller istället för annan motor. Gärna bakhjulsdrivna sådana från Tyskland...
Om man känner så så är det ju bara 1,6D som gäller i alla lägen.
andreas_lofgren skrev:Att motivera T6 med att bilen blir roligare att köra känns lite bakvänt. Om du vill ha en roligare bil att köra är det snarare så att du ska titta på helt andra modeller istället för annan motor. Gärna bakhjulsdrivna sådana från Tyskland...

Om du är orolig för stor värdeminskning skulle jag inte gå i närheten av en Volvo med bensinsexa. Tittar du begagnat skulle jag tro att det finns mer än 10ggr så många som söker en Volvo med "snål" motor jämfört med "mycket" motor. Om det ens räcker, skillnaden kan lika gärna vara 100 dieselköpare på varje T6 köpare. Eller mer. Volvo är ingen entusiastbil, framförallt inte begagnad, så du begränsar köpkretsen ordentligt med T6 motorn. Har du för vana att byta bil ofta är det dåliga förutsättningar.

Min egen V70II 3.2 var fullständigt osäljbar begagnat trots att jag annonserade den för samma pengar som 2.0F bilarna och det slutade med att jag fick byta den mot en annan. Visst, 3.2an har om möjligt ännu färre köpare än T6an men som sagt, jag annonserade den för enormt mycket lägre pris än D5/2.4D - och ändå var det stendött. INGEN kom och tittade på bilen.
Det känns som en evig följetong.. Så fort någon nöjd Volvoägare gillar sin bil lr vad än värre är säger att den är rolig att köra så ska inläggen om tyska bilar in i forumet. Otroligt tröttsam diskussion eftersom alla vet att dom 3 stora tyskarna är lite bättre än dom andra konkurrenterna.
Jag vågar dock påstå att en Volvo i vissa fall kan upplevas lika rolig lr t om bättre än t ex BMW i vissa avseenden. Jag skulle kunna valt en BMW 550 även denna gången i stället för en S80 T6, men tycket att S80 är likvärdig på de flesta punkter, lika tyst, snyggare inredning (BMW gråått och trist panel..), den har AWD, den kan streama musik, den har 330 hk etc. för ett pris av ca 550 000 kronor. Hade jag valt samma utrustning för en BMW 550 hade jag hamnat på ca 900 000 kronor. Motsvara det skillnaden? Nej jag tycker inte det, inte på långa vägar.

Att din V70 3.2 var stendöd har en enkel förklaring, dålig pris/prestanda då den konkurrerade med 2.5T som var oerhört populär och den anses rätt lr fel även som oerhört törstig.

Sen när det gäller andrahandsvärdet så är det alltid dåligt för s k "lyx" bilar. Men jag påstår att andrahandsvärdet för BMW, Audi lr Mercas lyxigare modeller är än sämre än för Volvo. Räkna nypriset och utpriset idag så är det skrämmande dåligt.

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]