Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Får massor av kondens i bakluckan på min bil. Varför? Inget är blött i golv eller så.
Ska ställa in en torrboll få se om det blir bättre...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du bilen omväxlande i värm och kyla, t.ex. att du har garage hemma men att bilen står ute på dagarna eller vice versa?

Mvh GK
av umekille
ställ in en kupevärmare över dagen och låt luckan vara lite på glänt...
kolla så hjulbaljorna inte har rosthål...en torrboll i skuffen e inte fel
då fukt kan krypa in även från kupeutrymmet.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Bilen förvaras utomhus. 100% rost fri så när som på lite ytrost på avgasröret. :D
Skuffen i övrigt är snustorr ( om nu snus är torrt?!)
Hade en likadan bil förr å den va precis som denna dvs kondens dropp på luckan i massor. i övrigt torr..

Kärringens bil s-70 97a är det inge kondens i alls på luckan och den står parkerad brevid min tvåförti.
Kan det vara så att det saknas ventilation eller nåt?
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Även jag har en del imma på vid bakluckan på min 245:a, så det är nog inte ett allt för ovanligt problem. Problemet löste sig dock med hjälp av kupévärmare och en torrboll. :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hygglo skrev:Bilen förvaras utomhus. 100% rost fri så när som på lite ytrost på avgasröret. :D
Skuffen i övrigt är snustorr ( om nu snus är torrt?!)
Hade en likadan bil förr å den va precis som denna dvs kondens dropp på luckan i massor. i övrigt torr..

Kärringens bil s-70 97a är det inge kondens i alls på luckan och den står parkerad brevid min tvåförti.
Kan det vara så att det saknas ventilation eller nåt?
Inte otroligt. Jag tror att det finns fukt i skuffen och anledningen till att fukten kommer på luckan är att det blir den först kalla delen i skuffen. Antagligen kan fuktig relativt varm luft ta sig in i skuffen men det finns ingen genomströmning av luften så därför samlas fukt.
Observera att detta är bara min teori om det hela.

Mvh GK
av umekille
min teori är att det stänker upp mycket baki bilen då man kör
i slask>/regn...Gummilister tärs av saltet på vägarna och blir gamla fort
ett litet läckage runt ett baklyse eller skufflisten kan ställa till det.
även en liten spricka på baklyset får kondens vandra in
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Inte omöjligt.

Mvh GK
av Amarace
Hade precis samma på en 80:a jag hade, kondens så in i helsike på bakluckans innersida. Inga hål eller dåliga lister var det på den och jag kom aldrig tillrätta med det.

Nordjämten, går inte att jämföra med en kombi, där är ju hela utrymmet öppet, och att det blir imma längst bak är rätt så vanligt iomed att det är sista stället du får nån värme på som får bort imman.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?