- tor 24 nov 2011, 07:30
En bil som går på förnyelsebar etanol borde med all känd logik ha framtiden för sig och ha ett bra andrahandvärde. Så jag har väldigt svårt att begripa logiken i påstenden att etanolbilar skulle ha sämre andrahandsvärde än motsvarande fossilbilar. Men visst, så verkar det vara idag men det borde vara en tillfällighet i skuggan av Svenssons dieselhysteri.
Förövrigt kul att många på forumet ställer sig kritisk till diesel och inte bara köper media och biltillverkarnas trams rakt av. För bara 1-2 år sedan kände jag och några till rätt så ensamma.
Förövrigt kul att många på forumet ställer sig kritisk till diesel och inte bara köper media och biltillverkarnas trams rakt av. För bara 1-2 år sedan kände jag och några till rätt så ensamma.
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14
eller de som utövar golf för den delen
, men om vi hamnar i ett läge där mänskligheten måste prioritera så kan vi inte förbehållslöst klaga på att biobränslen tar areal samtidigt som tobaksindustrin mfl. får hållas ostörda. Men jag håller med om att t.ex. etanol inte passar som globalt bränsle. Men där det passar (bl.a. här) ska man köra det fullt ut och eliminera fossilbränslen, det gör nytta även globalt. Framstälningssättet på biobränslen ska absolut diskuteras och vi skulle kunna bli självförsörjande om t.ex. skogsråvaran används. Tekniken är inte framme i stor skala ännu. Vet ej om det lyckas. Men beräkningar visar att den årliga tillväxten i skogsbeståndet skulle räcka till iaf. Det är ju ett första steg. Det som är helt säkert är ju att dagens fossila flytande bränslen för transportsektorn absolut inte är realistiska i framtiden.
- By Ingenjören