Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
Hej,

funderar på en ny T6'a alt. en D5'a... Har kört lite dieselbilar så ngn vidare input om vridet i en D5 behöver jag inte få, MEN, jag behöver absolut lite info om T6'an.. En annan viktig fråga är, undra om det kommer facelift eller kanske t.o.m ngt helt nytt typ om 1-2år.. Då är det ju rätt trist att betala över 400tkr för en bil som blir "gammal" efter typ ett år.. Spontant tänkte jag att förra N karossen höll ju i sig typ i 8år, denna "nya" modell kom ju 2008, undra om karossen utan ett monster byte håller i sig till typ 2016???? (vid det laget har jag säkert bytt bil 2ggr, men ändå) Lite nördig som man är så vill jag ju ändå kunna åka aktuell kaross även efter 1års körning med en bil som kostar så mycket...

Sist jag tankade min D5'a vid en obemannad station så noterade jag att dieseln var 1,06kr dyrare än 95-oktaningt. Om man då även lägger på den groteska skatten på 5800kr/år så undrar jag, enbart rent ekonomiskt, hur mycket billigare det blir att åka just diesel vs bensinare.

Förutom motorn så är resten av bilarna rätt snarlika:

T6 R-design, Hi Tech premium pkt
D5 Summum Hi Tech pkt

plus lite till men allt annat är typ identiskt... T6'an blir 40tkr dyrare.. Kan det motiveras mot D5'an??

Så det är bara o skriva av sig, få gärna "finger diarre" :)))
Användarvisningsbild
av Camel
Jag kan bidra med några jämförande effekt- och vridmomentsiffror vid olika varvtal på T6 resp. D5 motorn:

Bild
Jeremy Clarkson sa:

Diesel är djävulens bränsle!
bilgalen skrev:
Anders E skrev:Jeremy Clarkson sa:

Fast då tror jag inte han snackat med djävulen själv. Bensin antänder lättare, det gillar djävulen :D

Hehe, tror han gillar varven och uteblivandet av knatter! :twisted:
Anders E skrev:
bilgalen skrev:
Anders E skrev:Jeremy Clarkson sa:

Fast då tror jag inte han snackat med djävulen själv. Bensin antänder lättare, det gillar djävulen :D

Hehe, tror han gillar varven och uteblivandet av knatter! :twisted:
Fast knattrar en D5:a fortfarande? Audis nyare 3.0 TDI har iaf inget knatter, bara härligt vrål :)
av Enzo
StringerBell skrev:Med 80öre till 1kr högre pris på diesel är väl valet lätt - just nu?
Ja, bränsleekonomiskt lönar sig diesel för i princip alla.
Enzo skrev:
StringerBell skrev:Med 80öre till 1kr högre pris på diesel är väl valet lätt - just nu?
Ja, bränsleekonomiskt lönar sig diesel för i princip alla.
Visst. Särskilt den jag hade som drog 1.2 l/mil
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]