Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olle1
Bild

Till att börja med så är jag en sopa på bilar, men gillar min volvo och försöker lära mig mer och mer.
Ja den där gråa slangen som sitter långt ner kommer från luftfilters lådan och går typ under fläkten och kommer upp på sidan av motorn, och jag förstår inte vad den är till för, ska den bara sluta där eller ska den gå någonstans.
Har försökt goggla och kollat i haynes men hittar inget.
Tacksam för svar
av Rådlös
Om du menar den gråa metallslangen, så är det till luftförvärmningen. Den skall gå från en plåtmantel runt avgasgrenröret och till luftintaget till motorn.
Den bör du fixa (Din ser ganska hopplös ut, men den kan knappast vara kostsam) för det handlar om en uppvärmd luft från utsidan på grenröret till förbränningen. Det kan påverka bränsleförbrukningen negativt, speciellt nu på vintern. Och i förlängningen också avgasreningen.
av umekille
ajdå :shock: kom just på vad jag glömt fixa på min bil.
blir åka till skroten nästa vecka o hämta en då den fattades
på min bil.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Slang finns på biltema i olika dimensioner, har för mig att slangen skall vara 50 mm. Artikelnummer 61352.

Bild

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]