Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla glada

Har en v70 D5 Automat -05.
Felen jag får på bilen är att

Automatlådan går in i ett felläge efter att ett ryck kommer vid körning. displayen i bilen visar då ett strck istället för D.
Vrider av nyckel i 30 sek och problemet borta.

Bromsfel stanna snarast dyker också upp ibland, och då tänds även bromslampa samt ABS lampa.

Antispinn funktionen blir det nästan alltid felkod på när jag startar bilen.

Var in på volvo och först nollade alla felkoder för att sortera bort.
Kom in idag igen med felet på automatlådan aktivt, de kopplade upp datorn och fick upp en gigantisk lista med felkoder.
Montören togs sig för pannan och sa du det här blir inte lätt, SUCK!

Här kommer felkods listan

BCM-0100 Kommunikationsproblen mellan styrenheter, Kommunikations problem med ECM

BCM-0109 Kommunikationsproblen mellan styrenheter, Kommunikations problem med SAS internt fel

BCM-0114 Kommunikation med AYC sensor, Signal saknas

BCM-0116 Kommunikation med AYC sensor, kommunikationsproblem.

BCM-0148 Kommunikation mellan styrenheter felaktig konfigurationsID

CEM- 1A5E Kommunikationmed SAS-stytrenhet signal saknas.

CEM-1A5F Kommunikationmed BCM-stytrenhet signal saknas.

CEM-1A61 Kommunikationmed TCM-stytrenhet signal saknas.

CEM-1A62 Kommunikationmed ECM-stytrenhet signal saknas.

CEM-8F52 Relä, strålkastarrengöring för låg signal.

ECM-9210 Konstantfarthållare -felaktig signal.

ECM-940A Bromsläges givare, orimlig signal.

ECM-A00B Kommunikation transmissionsstyrenhet -felaktig signal.

ECM-A02B Kommunikation styrenhet för låsningsfria bromsar, felaktig signal.

ECM-A03B Kommunikation central elektronikstyrenhet- felaktig signal

ECM-A500 CAN-fel -felaktig signal

PDM-0025 Spegelmotor signal saknas

SAS-0007 Styrenhet intern fel

SAS-000E Rattvinkelgivare internt fel

SAS-0018 Styrenhet signal saknas

Suck igen, inte lite fel på min bil.

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
Det är antagligen det det är dvs lite fel. Alla dessa fel verkar vara ett kommunikationsfel i dit styrsystem
Alla dessa enskillda komponenter felar garanterat inte
Spontant känns det som t.ex. en dålig jordförbindelse till någon av styrenheterna som rör can-bussen kan vara dålig eller att en modul helt enkelt är trasig eller CAN-bussens ledningar i sig är skadade/dålig kontakt och därigenom kanske berörd modul / berörda moduler stör kommunikationen i stort. Alla moduler som larmar är ju garanterat inte trasiga utan någon stör ju sannolikt de andra. Framförallt tror jag på dålig jordförbindelse någonstans om allt fungerar bra tills allt flippar ur och att det sedan kan fungera igen efter omstart.

Du har ju ett antal koder som kommer från prylar t.ex.
CEM-8F52 Relä, strålkastarrengöring för låg signal.
ECM-940A Bromsläges givare, orimlig signal.
PDM-0025 Spegelmotor signal saknas
ECM-9210 Konstantfarthållare -felaktig signal.
Det kanske går att hitta någon gemnesam nämnare här som t.ex. gemensam jord med någon av styrmodulerna?

Men det kan som din montör påpekar bli jobbigt att felsöka då själva diagnostiken kan bli lurad av felet.

Om jag snabbt skulle försöka mig på en gissning på vilken modul som man skulle börja titta närmare på så skulle det bli BCM-styrenheten (Brake Control Module) då den både CAN-bussmässigt och programmässigt delar funktioner med många av de andra modulerna som finns på din fellista.
Tack för svaren

Glömde skriva att när jag var på volvo så stängde jag av bilen och startade om den så förvann alla fekoder, alltså allt blev nollat, så det bör ju hänga ihop allting.

Såg ikväll att locket for kopplingsplintarna till motor och vxl låda var trasigt.
Kanske det kommit in salt och smuts i stiften.
Läste nån stans att man behöver ett special verktyg för att ta isär dom????
Osäker på vilka kopplingsplintar du menar?

Du skriver bl.a. kopplingsplint växellåda.

Dessa felkoder har med bl.a. styrningen till växellådan att göra:
CEM-1A61 Kommunikationmed TCM-stytrenhet signal saknas.
ECM-A00B Kommunikation transmissionsstyrenhet -felaktig signal.

Generellt så finns CAN-busledningar blandade tillsammans med vanliga ledningar i flera av kontaktdonen. Om det kommer ledande smuts mellan de olika anslutningarna i ett kontaktdon kan man råka ut för precis de symptom din bil har! Pga av överledning i smutsen mellan de olika ledningarna kan man få felet att uppträda vid vissa tillfällen då viss funktion används/aktiveras. Om man sedan startar om bilen går allt bra tills nästa gång samma funktion används/aktiveras. Obs! Rengöring i kontaktdon med spray får ej ske med något som lämnar korrosiva, ledande eller isolerande rester.
05a ja du ja hade du kommit in till mej med den bilen så hade jag rivit ur torkardiket och kollat kontakterna på cem har hänt några gånger på 05 och tidiga 06or att det tränger in vatten i kontaktstyckena och det ärgar syns direkt om du tar av dom och det brukar sluta med en ny cem och ett ombyggnaskitt som tätar bättre

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]