- tis 22 nov 2011, 18:08
#590599
[img]http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986
Vet faktiskt inte om den sitter före eller efter men det borde jag kunna kolla upp i VIDA tycker jag. Skall göra detta lite senare idag.
Jo, nya saker borde fela men borde inte förra ägaren ha märkt detta för ca 6000mil sedan då den byttes? För man får ju ryckig gång när den håller på att regenerera hela tiden.
1. Vågar man nolla mätaren för DPF bara sådär? Finns det några bieffekter eller annat om man gör det?
2. Det dära med Adaptivvärden har jag också funderat på faktiskt. Vad exakt är det man nollställer när man gör detta? Finns det några negativa effekter med detta?
Nollar man inte adpaptionsvärdena när man lägger av pluspolen? Har fettat in ett kontaktstycke till dörren så jag har lagt av pluspolen... Men det hjälpte iofs inte för några dagar sedan...
3. Det där med EGR och spridare känns lite overkill för mig så det kanske verkstan kan kolla på när bilen skall in om en vecka.
4. Skall kolla igen på det dära med en pot och ge den ett fast värde till givaren. Vill ju gärna undvika att klippa kablarna också, vet du någon smidig lösning på hur jag kan göra för att inte klippa kablarna?
Har också fått fram att man kan tvångsköra en regenerering av DPF. Vilket får motorvarven till 4000rpm osv. Har en beskrivning vart man hittar detta i VIDA så det funderar jag faktiskt på att prova.
Men vad är skillnaden på att tvinga den att regenerera mot en "vanlig" regenerering så att säga?
Givaren når ALDRIG 100 vad jag har lyckats märka. På tomgång så ligger det under 10 så där är lungt iaf. Under körning når givaren runt 30-65. Oftast runt 40-45. Hade vart kul att veta vid vilket värde den säger till ECM att regenerera...
Du säger att det går att blåsa ur slangarna. Antar att det går 2st slangar till givaren och det är bara att blåsa i den ena så att det går ut ur den andra? Är det viktigt att blåsa i rätt slang? Tänker på om det finns en viktig flödesriktning att ta hänsyn till.
Även om man inte inte ser att givaren är kass (om man kollar på trycket) så kan den ändå ge felsignal misstänker jag.
Tack för dina svar!
Jo, nya saker borde fela men borde inte förra ägaren ha märkt detta för ca 6000mil sedan då den byttes? För man får ju ryckig gång när den håller på att regenerera hela tiden.
1. Vågar man nolla mätaren för DPF bara sådär? Finns det några bieffekter eller annat om man gör det?
2. Det dära med Adaptivvärden har jag också funderat på faktiskt. Vad exakt är det man nollställer när man gör detta? Finns det några negativa effekter med detta?
Nollar man inte adpaptionsvärdena när man lägger av pluspolen? Har fettat in ett kontaktstycke till dörren så jag har lagt av pluspolen... Men det hjälpte iofs inte för några dagar sedan...
3. Det där med EGR och spridare känns lite overkill för mig så det kanske verkstan kan kolla på när bilen skall in om en vecka.
4. Skall kolla igen på det dära med en pot och ge den ett fast värde till givaren. Vill ju gärna undvika att klippa kablarna också, vet du någon smidig lösning på hur jag kan göra för att inte klippa kablarna?
Har också fått fram att man kan tvångsköra en regenerering av DPF. Vilket får motorvarven till 4000rpm osv. Har en beskrivning vart man hittar detta i VIDA så det funderar jag faktiskt på att prova.
Men vad är skillnaden på att tvinga den att regenerera mot en "vanlig" regenerering så att säga?
Givaren når ALDRIG 100 vad jag har lyckats märka. På tomgång så ligger det under 10 så där är lungt iaf. Under körning når givaren runt 30-65. Oftast runt 40-45. Hade vart kul att veta vid vilket värde den säger till ECM att regenerera...
Du säger att det går att blåsa ur slangarna. Antar att det går 2st slangar till givaren och det är bara att blåsa i den ena så att det går ut ur den andra? Är det viktigt att blåsa i rätt slang? Tänker på om det finns en viktig flödesriktning att ta hänsyn till.
Även om man inte inte ser att givaren är kass (om man kollar på trycket) så kan den ändå ge felsignal misstänker jag.
Tack för dina svar!


If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986