- tis 22 nov 2011, 19:55
Angående jordningen, spelar det någon roll vilken jordning jag mäter ifrån eller ska jag kolla alla? och då till min följd fråga vilka isf och vart sitter dem? tack för svaret
Som ni alla vet så bytte jag kol i generatorn för drygt en veckan sedan och laddade batteriet. Idag när jag skulle ut och köra lite så hände det igen. Bilen tappade kraft och ex. belysning lös svagare. Testade med ett nytt batteri och bilen gick som en klocka igen. Är generatorn totalt slut? eftertsom
att byta kol verka inte ha gett så mycket. Drygt, ska mäta batteriet som 4x12" säger
4x12Tum skrev: Kolla så bilen laddar som den ska! är dioderna i generatorn dåliga (överslag) kan den ladda så länge det inte är för stor belastning på den.Ska mäta batteriet under tomgång och belastning under veckan, måste låna en multimeter.
kör på tomgång, sätt på multimeter och sätt på ALLA strömförbrukare som du har, och vänta till spänningen sjunker under 11-12Volt. lägger du sedan på lite varv runt 1500-1800 RPM
så ska den stiga upp till ca: 13Volt (eller mer). släpp gasen och låt laddningsspänningen sjunka igen (syns på halv/hel-ljuset med) slå av alla strömförbrukare, kolla så att batterispänningen åker upp till minst 13,5 Volt gärna ända upp till 14,4 (Beroende på vilken volt på laddregulatorn har) (Gör detta helst när bilen är riktigt varm!)
om du inte ska åka någonstans sedan så se till att ladda upp batteriet igen! spec nu när det börjar bli kallt.
Att de luktar kan vara knallgas, men då bör du höra att det bubblar i batteriet, drar man på mer effekt eller laddar med en laddare som inte har elektronisk styrning SKALL batteripolen tas bort! Databoxen samt annan elektronik tar skada annars! bilens elektronik ska vara byggd för max 16Volt sedan är det bye bye!
så får hoppas att de inte är den lukten du kände! (såvida polerna var kvar på bilen)
är dock inte så vanligt att dioderna på generatorn blir knäckta, men har varit med om det några gånger, så är ganska lätt o kolla den såhär
Sedan Bör du kolla jordningen mellan chassi och motor!
sätt på strömförbrukare och mät från minuspolen på batteriet och sedan på någon bra jordpunkt på motorn, får inte visa över 1 Volt! helst 0V mät sedan från minus polen på battriet till chassit på generatorn. samma sak där gärna nära 0Volt. om inte fixa ny jord.
Men tänker några nu det går ju att Ohm mäta, svar nja. du har ingen belastning i kablarna då och kan det visa bra (0 Ohm)... så spänningsmäta är mer tillförlitligt.
Angående jordningen, spelar det någon roll vilken jordning jag mäter ifrån eller ska jag kolla alla? och då till min följd fråga vilka isf och vart sitter dem? tack för svaret
Som ni alla vet så bytte jag kol i generatorn för drygt en veckan sedan och laddade batteriet. Idag när jag skulle ut och köra lite så hände det igen. Bilen tappade kraft och ex. belysning lös svagare. Testade med ett nytt batteri och bilen gick som en klocka igen. Är generatorn totalt slut? eftertsom
att byta kol verka inte ha gett så mycket. Drygt, ska mäta batteriet som 4x12" säger
- By Xanthopteryx