Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hogis33
Hej alla.

Jag har en V70 årsm. 2005.
Ska nu byta båda min hjullager fram. Har börjar låta som f-n. Vet inte riktigt vilken sida det kommer från så jag tänkte de va lika bra att byta båda, när jag ändå håller på...

Har letat runt en del, men tänkte i alla fall ställa frågan , be att få lite "handfasta" tips, på hur JAG ska göra...
Har aldrig gjort det tidigare, så skulle uppskatta lite tips och ideér så det ska gå så "smidigt" som möjligt.
Om någon har så får de gärna maila ([email protected]) mig en beskrivning med bilder.

Undrar även, var ska jag köpa mina hjullager någonstans ???
Har läst en del, vet inte vad som är bra. Vill ju gärna köpa till bra pris, men vill ju det ska vara bra kvalite också. Tips ?!?
Ska jag köpa något mera (typ bultar eller så) än bara själva hjullagrena???

Tack på förhand.
Mattias.
av hogis33
Hej igen.

Väntar på tips och trix, hur jag smidigast byter hjullagrena !!! ;o)

Någon som har erfarenhet av hjullager från "Vparts.se" ??? Verkar ha ganska bra pris, eller ?!?
Ska jag köpa något mera då, (typ, bultar eller så) än bara hjullagren ??

Tacksam för svar, snarast.
av Provocative
Tror att jag oxå åker på ett byte framöver och blev nyfiken på hur man gör. Har sett lager och det verkar inte så svårt om man bara tittar på lagret. Sökte lite här och hittade denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... te#p293782
Tror att både du och jag klarar det utan större problem.
Om du ger dig på det den närmaste tiden så vore det snällt om du kunde ta lite blider och lägga ut. Det underlättar för mig iaf. Har inget akut problem o tänkte vänta till i vår.
av hogis33
Provocative skrev:Tror att jag oxå åker på ett byte framöver och blev nyfiken på hur man gör. Har sett lager och det verkar inte så svårt om man bara tittar på lagret. Sökte lite här och hittade denna tråd:
Om du ger dig på det den närmaste tiden så vore det snällt om du kunde ta lite blider och lägga ut. Det underlättar för mig iaf. Har inget akut problem o tänkte vänta till i vår.
Hejsan.
Tack för ditt svar.

Jo då, vi borde väl klara av det.
Men, man är ju lite "osäker" när man inte gjort de innan. Hade varit kul fått en rejäl beskrivning och kanske lite foton med.
En del säger jag man ska "plocka isär" en massa och en del säger att de inte behövs ?!?!
Vill ju de ska va så smidigt som möjligt, sen så vill man gärna slippa hjul inst. efteråt me...

Men, när de gäller lagret då ? Vad ska man köpa ?!? Räcker de att köpa "hjullager hubben" ??

Tacksam för svar.
av Provocative
hogis33 skrev:
Provocative skrev:Tror att jag oxå åker på ett byte framöver och blev nyfiken på hur man gör. Har sett lager och det verkar inte så svårt om man bara tittar på lagret. Sökte lite här och hittade denna tråd:
Hejsan.
Tack för ditt svar.

Men, man är ju lite "osäker" när man inte gjort de innan. Hade varit kul fått en rejäl beskrivning och kanske lite foton med.
En del säger jag man ska "plocka isär" en massa och en del säger att de inte behövs ?!?!
Vill ju de ska va så smidigt som möjligt, sen så vill man gärna slippa hjul inst. efteråt me...

Men, när de gäller lagret då ? Vad ska man köpa ?!? Räcker de att köpa "hjullager hubben" ??

Tacksam för svar.
Tja. Där kan jag inte hjälpa dig. Jag gillar hobbybutiken, Biltema. De grejer jag köpt där tidigare kan jag inte klaga på. Vissa delar är bättre än orginal. Fast då tänker jag mest på torkarbladen som nu är orginal sedan i maj o måste bytas. Jag tänker satsa på Biltema o visar det sig att de var kassa så byter jag igen.
Användarvisningsbild
av ER
hogis33 skrev:
Hejsan.
Tack för ditt svar.

Tacksam för svar.
Föredrar V-parts och skruvat framför Biltema på bildelar då för min del priset inte avgör men vägrar ge 600kr/st för knakstag när 200-300kr/st duger gott när det inte ändå inte spelar roll vad dom kostar iom att dom är slitagedelar som byts med 3-4 års mellanrum oavsett pris om jag inte köper på Biltema då dom höll 2 år med korrekt montering. Vad gäller lagret så har jag bara kört dryga 1200mil på ena och knappt 100mil på det andra men tvivlar inte på att det är minst lika bra som andra lager.
Verktyg med 10års garanti dit kan jag sträcka mig vad det gäller Biltema.
Vet ej hur just Biltema har det men det skall medfölja nya bultar till nav samt drivaxel vid köp av komplett nav vilket är det enda som existerar då man byter hela paketet och tar inte mer än max 1 tim/sida inkl kaffepaus för rostoljan att verka.

Inte alls så mycket som skall plockas isär utöver att ta bort bromsarna, bara trycka in drivaxel med nåt mjukt/trä, plast tex så du kommer åt med hylsa/lednyckel på bultarna för navet då ABS-kugghjulet på axeln är ivägen normalt sett.
Haynes-boken för bilen är guld värd även om den inte tar genvägar man själv gör vid tex lagerbyte och där duger Biltema som leverantör utmärkt.

För att hitta det dåliga lagret sätt fingrarna på fjädern samtidigt du snurrar på hjulet med neutral växel. Är lagret dåligt skall du känna det i fjädern och när du tagit bort det tydliglit när du roterar det i handen då du känner kulornas rörelse i banan, men inget av mina glappa. Ena morra markant andra knappt jag kände i fjädern och när det roterades när det var demonterat så det var inte nödvändigt än på ca 1000mil då det inte var så dåligt som jag trodde. Att byta båda samtidigt är kanske ide men ändå inte om bara ena ger känsla/rörelse i fjädern. Däremot kan det vara ide att byta knakstagena om det inte gjorts sen bilen var ny då dessa är slit och slängvara på urusla svenska vägar av normal standard då detta kan tysta bilen från klapper och slammer för dessa behöver inte glappa så man känner det för att orsaka klappret.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]