Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
stefanus skrev:Väldigt nöjd med min xc 70 D5 08 ,förstår inte klagomålen på motorljudet ..går väldigt tyst och behagligt
Alla tycker olika och upplever saker olika..
XC70 D5 2008 Är en tyst bil, men sätter man sig en XC70 2012 så förstår man direkt vad som menas med motorljudet..
av Mccartney
skiljer det mycket mellan en XC70 MY11 och en XC70 MY12 överlag? Mittkonsolen vet jag att den ändrats men vilka andra saker har ändrats och är det till det bättre eller sämre? 8)
av eos1ds
Hej! Gick själv från en 11:a till en 12:a och vad ska man säga? Inredningen tycker jag är mycket fräschare spec med nya rti:n som blivit enormt mycket bättre. I början tyckte jag också att den nya kändes "bättre hopskruvad" dvs något tystare inredning, på 11:an var det alltid något litet knak o knirk redan efter någon vecka. Men nu när dubbdäcken kommit på så låter det riktigt mycket från mittkonsolen ungefär som den är lös. Hoppas kunna lämna in den snart för det tar bort det mesta av premiumkänslan. Motorn, på den gamla hade jag polestar som gick helt ok. "Nya" motorn är riktigt trevlig o pigg, här har jag inte ens behövt fundera på polestar, känns som den förra med polestar men låter betydligt bättre. Något jag kan varmt rekommendera är 4c som jag har nu, upplever bilen som riktigt trevlig att köra "sportigt" med. Något jag inte tyckte om den förra i somras då vi körde i alperna.
Användarvisningsbild
av len
Svar på frågan: det är en toppenbil. Viktigt att den är servad så alla uppdateringar är gjorda. Gäller bl.a. hur växellådan växlar. Perfekt 4-hjulsdrift och tyst på vägen (med rätt däck!). Med automat drar den 0,8.
Typfel: AC-kompressorn är dålig. Är den inte bytt, så är det kanske 4 års goodwill om den rasar. Men då kan du få andra problem (som jag, kamremmen rök oxå!). Kompressorn börjar låta illa och skär i lagrerna = remmen brister.
I övrigt, bara tuta och köra. 11 000 mil = inkörd!
av Autobahnloket
Hej!

Tack för alla svar! Jag kan hålla med om att bilen är i överkant som andrabil men vi har fastnat för modellen och vill absolut inte ha den gamla modellen.
En ny är inte på kartan, dels då den är onödigt dyr, dels då jag själv kör en ny BMW 5-serie och - ursäkta nu är jag ute i fiendeland... - men en ny XC70 går inte ens att jämföra med BMW 5 när det gäller premiumkänsla. Byggkvalitet och motor är tre snäpp högre i tysken. Körkänslan är inte ens rättvis att jämföra. Men å andra sidan kostar vår 530d med M-sportpaket och all tänkbar utrustning som två XC70 D5...

Alltså: bilvalet dvs XC70 D5 Automat -08 är nog mer eller mindre gjort. Sedan inser jag att man bör göra en koll på Motormännen eller liknande innan köp avseende elektronik och automatlåda.
av eos1ds
Hej! Kul att du bestämt dig för en xc70, har själv xc70:an som första bil och bmw: n som "andra", en 11:a 535d m-pkt som frugan oftast använder. Använde den ganska flitigt de första sommarmånaderna men har sedan dess tröttnat en hel del på att köra "sporttourer". Håller med dig att motor o drivlina är bättre på bmw men resten håller jag inte med. Varken körkänsla eller byggkvaliten är något att hurra för. Har knirr o knarr även i tysken. Samt att nya femman är en rätt slätstruken historia designmässgt. Tycker nog att vilken dag som helst föredrar jag min xc70. För mig den bästa bilen, men har iofs kört bmw i 25 år så har kanske tröttnat. Btw, får inte två xc70 d5 för en 530d. Om du inte har taskig rabatt på endera märket eller kanske bägge?
av Autobahnloket
Hej!

Det är väl härligt att du åker den bil du gillar mest! :-) Själv har jag haft ett 20-tal BMW och är helt frälst. Designmässigt är nya F11 något av det snyggaste BMW tagit fram, lite av samma klass som gamla E39. Men smaken är delad naturligtvis. Jag har dock aldrig fått så många positiva kommenterar av vänner och (o)bekanta som över den BMW jag kör nu!
Det låter dock som om du börjar bli gammal om du tröttnar på en verklig sportstourer som 5-serien :lol:
Själv njuter jag varje mil. Inget jag kommer göra med Volvon - men den är perfekt för min hustru och därmed är vi alla nöjda verkar det som hehe...
av Maccie
Roligt det där med den delade smaken - det verkar som om vi kan konstatera det hur många gånger som helst och ändå måste det upp igen.

Kan bara konstatera att jag också tycker att nya 5-serien är apsnygg, särskilt jämfört med den förra versionen. Och nu när jag ville ha en fyrhjulsdriven familjekombi hade jag också haft råd med i alla fall en 525xd Touring.

Men jag valde ändå avsiktligt en XC70 D5, för att jag tyckte att den erbjöd en bättre helhetslösning.
av eos1ds
Hej igen. Ja, delad smak har vi. F. ö. Tänkte jag att lite input från någon som faktiskt har tillfälle att jämföra bägge över en period kanske var av intresse. Enligt ts gick dessa inte ens att jämföra, kvalitet, premiumkänsla,körkänsla etc...... Inget jag håller med om, men det beror nog på åldern. Inte faktisk erfarenhet av att köra bägge. :D

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]