Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Semperfi
Hej.
Tänkte montera led lampor i skyltbelysningen, vad ja förstår finns det ingen övervakning på detta?
Vet ni vilka man skall ha? Samt vad e skillnaden med 4300k ,5000k,6000k? vill ju inte ha så att det lyser hur mkt blåt som hälst
av TomasL
Lätt förklarat så kan man väl säga att ju högre siffra desto blåare lyser det.
4300K brukar vara original färgtemperatur på xenon, vitt sken, sen blir det mera blåaktigt ju högre du kommer.
Sen börjar det nästa att övergå till lila färg när man kommer upp runt 12000K.
Senast redigerad av 1 TomasL, redigerad totalt 0 gånger.
av Semperfi
Ok...
Då ska ja ha 4300 eller 5000 då? Vilket kan de vara som sitter standard på dagens bilar?
Var ska man köpa dessa? Så m,an får några som passar och funkar klanderfritt?
av TomasL
Det som sitter standard är ju vanligt glödljus och dom brukar ligga på ca 2700-3200K.
Många som byter vill ju just åt det vitare skenet.
Nu är ju detta en smakfråga. Jag hade gått på det du säger 4300 eller 5000k. Jag tycker att 6000k och uppåt lyser för blått.
Det finns många ställen att köpa dessa på, t.ex Xenonkungen, Vparts eller diodhuset.
Jag tycker att det blir snyggare om man väljer en diodlampa som har flera dioder som är riktade åt olika håll. Blir bättre och snyggare spridning av ljuset än dom som bara har en diod som lyser rakt fram. Sen finns det ju dom dioderna som bara har en rakt fram men att det sitter en spridningslins framför och dom fungerar också rätt bra. (obs detta är min personlga åsikt)
Att tänka på när man byter till dioder är att dom är polaritetsberoende, + & -. Om den inte lyser när du stoppar i den så vänd på den ett halvt varv.
Användarvisningsbild
av Perra83
Semperfi skrev:Ok...
Då ska ja ha 4300 eller 5000 då? Vilket kan de vara som sitter standard på dagens bilar?
Var ska man köpa dessa? Så m,an får några som passar och funkar klanderfritt?
Kolla länken http://www.xenonkungen.com/se/art/w5w-led-5xsmd.php
Där ser du bland bilderna just en XC90 med dessa diodlampor 4300K.

Jag har själv dessa i parkeringsljusen och i skyltbelysningen.
Användarvisningsbild
av LordVader
Semperfi skrev:Japp då får det nog bli xenonkungen.
Men skall inte vara canbus modellen då, eller kanske inte e någon övervakning på skyltbelysningen.
Till xc70 så är Parkljus, skyltbelysning, helljus, dimljus är inte övervakade. Borde vara lika på xc90.

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]

En sån här som tappat "knappen&quo[…]