Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu när jag själv gick in och bläddrade i Calixkatalogen märkte jag att det faktiskt rekommenderas slangvärmare RE480 till alla V70N oavsett motor. :oops: Då är ju allt i sin ordning med andra ord.

Ni får ursäkta min rant ovan, men jag har sålt reservdelar i många år och får klåda när jag hör om folk som monterar slangvärmare lite hur som helst och tror att det kommer att fungera. :)

Dock fattar jag inte riktigt varför Volvo själva valde kontaktvärmare till sina (calixtillverkade?) motorvärmarkitt. Det är ju sista utvägen om det varken finns frysplugg eller nån lagom slang att värma på. En strålvärmare har låg verkningsgrad, en stor del av effekten passerar rätt ut i luften. Det betyder i sin tur också att effekten måste vara låg, för att inte bli en brandrisk.
av TomasL
Nu är inte effekten i anläggningsvärmaren så mycket lägre än slangvärmaren. 500watt på anläggningsvärmaren och 550watt på slangvärmaren. Men som du säger så är det ju vissa överföringsproblem av värmen när det gäller blockvärmaren. Det gäller att man är noga när man monterar den och använder värmeöverföringspasta. Jag monterade blockvärmare på min förra 850 och tyckte den fungerade mycket bra. Men nu på s60 blir det slangvärmare. Den är ju effektivare. Men ibland kan jag tycka att blockvärmaren får oförtjänt mycket skit. Det hänger väldigt mycket på monteringen. Men helt klart är ju att slangvärmaren är effektivare.
av umekille
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
en slangvärmare med inbyggd cirkulationspump sätta vid värmepaketers slang
En intern termostat i förvärmaren stänger av värmaren när kyllarvättskan har nått 55 grader och slår på den när den understiger 40 grader.
Specifikationer:
effekt 1100 W (220-230V AC)
anslutningar 18 mm för 16~20 mm Ø slang
mått 6,7 x 6,0 x 10,5 cm
vikt 380 g
pumpkapacitet 5-7 l/min
thermostat < 40°C : på >55°C : av
uppvärmningstid ca 20 min för att värma en genomsittlig motor från -15° C till +45°C
umekille skrev:http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104
Bild
en slangvärmare med inbyggd cirkulationspump sätta vid värmepaketers slang
En intern termostat i förvärmaren stänger av värmaren när kyllarvättskan har nått 55 grader och slår på den när den understiger 40 grader.
Specifikationer:
effekt 1100 W (220-230V AC)
anslutningar 18 mm för 16~20 mm Ø slang
mått 6,7 x 6,0 x 10,5 cm
vikt 380 g
pumpkapacitet 5-7 l/min
thermostat < 40°C : på >55°C : av
uppvärmningstid ca 20 min för att värma en genomsittlig motor från -15° C till +45°C
Är dom kompatibla med calix eller defa eller krävs det att man kör med resten av deras prylar också?

Både Calix och Defa har förresten också termostatskyddade slangvämare i sortimentet, dom är dock betydligt större till formatet och får kanske inte plats om det är trångt. Numera har Defa också, om jag minns rätt, en 230-volts cirkulationspump i sortimentet.
av Mbil
Jag har monterat värmaren med inbyggd cirkulationspump i min V70 06:a. Anslöt den till inloppet mot värmepaketet i kupen då det blev mycket enklare att komma åt slangen uppifrån, då pumpen drar runt vattnet så blir ju motorn varm lika fort som om den satt på utgående från värmepaketet. Anslutningskabeln är ju en vanlig jordad kontakt typ som till en dator så där anpassar jag mot befintligt system i bilen, calix för min del.Värmaren drar 4,2 A mätt med tångamperemeter = ca 960W.
Det är klart att du kan dra två sladdar om du har två uttag på stolpen (eller en förgrening). Men om man skall göra det riktigt och det skall man när det gäller 230 volt, så sätter man en förgrening i motorrummet i stället. Men, i motorrummet får det inte vara några förgreningar med stickkontakter eller liknande. Det skall vara fasta anslutningar som inte går att öppna (under "normala" förhållanden).
Nu vet vi inte vad du har för fabrikat eller system på din värmare, men dom fabrikat som säljs i våra dagar och är av kända märken har kompletterande delar för att skarva ihop så att man får ut fler funktioner, kupévärmare, batteriladdare, timer o.s.v. Dom här delarna är "skräddarsydda" för att passa den aktuella bilmodellen.
Det som är skräddarsytt är motorvärmarelementet, för den aktuella motorn. Det finns hundratals olika såna.

Kabelsatserna är nästan universal. Det finns två-tre olika varianter med olika längder som täcker alla bilmodeller på marknaden.

Och självklart räcker det med en sladd till elstolpen även om du har kupévärmare.
Jo Perc, det är säkert så som universalgrejor. Men jag tänker i det här fallet är det ju fullt möjligt (?) att värmaren är en "fabrikat Volvo" (någon annan). Och då blir ju TS hänvisad till att köpa Volvos kablar och kontakter där det dessutom ligger med en mängd monteringsdetaljer som är avpassade för just en V70 t.ex. Även en monteringsbeskrivning som är utarbetad för just V70.
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]