Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
Hur får jag ut tankarmaturen?
Alla slangar är demonterade och elkabeln lossad från fästet på ramen och armaturen lös från gummiflänsen.
Måste jag ta bort hela gummislangen från påfyllnings röret och vika ner den åt det hållet?
Tycker jag vridit åt alla tänkbara håll utan att få ur den.
volvo 945:a
Användarvisningsbild
av lilleman
Det är klurigt o lirka ut den men det går
jag brukar ta ner hela tanken det tar inte mycke längre tid
också är det lättare att komma åt o skruva av och plocka ut armaturen :)

Mvh/Roger :)
Användarvisningsbild
av Bäckis
lilleman skrev:Det är klurigt o lirka ut den men det går
jag brukar ta ner hela tanken det tar inte mycke längre tid
också är det lättare att komma åt o skruva av och plocka ut armaturen :)

Hur får man ner tanken då?
Användarvisningsbild
av lilleman
Länge sen jag gjorde det sist men den hålls fast med 2-tankband som sitter bultade i karossen
om jag minns rätt :???: när du fått loss dem så händer det att tanken sitter fast i tectylen så man får
dra ner den men som sagt det är nog 5-år sen sist minnet sviker lite :shock:

Användarvisningsbild
av Bäckis
lilleman skrev:Länge sen jag gjorde det sist men den hålls fast med 2-tankband som sitter bultade i karossen
om jag minns rätt :???: när du fått loss dem så händer det att tanken sitter fast i tectylen så man får
dra ner den men som sagt det är nog 5-år sen sist minnet sviker lite :shock:

Ska prova det imorgon, tror lag läste i handboken för någon annan bil :-) att det åtminstone var lättare att få ut armaturen om man sänkte ner tanken lite....
Användarvisningsbild
av erikn
Hatar den jäveln som designade den där. Man måste vrida och lirka lite så att den hoppar ur behållaren i botten på tanken, sedan är det enklare att vrida till den så att man får ut den. Även när den ska tillbaka så är det viktigt att lirka dit den så att den hoppar i behållaren i botten på tanken. Jag vet, för jag har haft loss den flera ggr de senaste veckorna.

Sommaren 2010: Turbon, pump dog på motorvägen. Bytte själv till originalpump. Fick aldrig dit den ordentligt själv, bilen dog med 25 liter kvar i tanken i kurvor. Fick hjälp att rätt till det, silikonspray var bästa hjälpmedlet.

Ca 6 veckor sedan. Bilen är svårstartad, går igång när vi bogserar den. Inser dock inte att det är pumpen förrän det är för sent. Måste ha bilen dagen efter, och Bilia kan inte få hem den samma dag. Köper en eftermarknadspump och monterar.
Tre dagar senare: Bilen tvärdör i korsning nära hemma. Pump går, men det låter konstigt. Visar sig att slangen lossnat på pumpen (original slangklämma).
En vecka senare: Samma som ovan. Sätter dit en slangklämma man skruvar fast.
En vecka senare: Bilen tvärdör på motorvägen. Pumpen har slutat att fungera. Köper originalpump och monterar.
Peppar peppar, än så länge går bilen...

Bästa tipset är i alla fall silikonspray att spraya på gummipackningen, utan den tyckte i alla fall jag att det är omöjligt att få pumpen på rätt plats.

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]