Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bateman
Hej,

Besiktiga idag bilen och fick en tvåa pga att dom hittade felkod P0353, Tändspole C sekundär/primär sida. Vad jag kunde utläsa så var det absolut inga fel på värdena på avgasrengöringen som besiktningsgubben sa att det kunde ha. Detta tänkte jag dock inte på där... Bilen misständer inte eller går illa.

Nån som har en susning om vad detta kan bero på och om det var rätt att ge en tvåa på? Nu va det iofs glapp i en styrled med så måste ändå gå dit igen men ändå...Såna felkoder med elfel kan ju vara i princip vad som helst känns det som. Kan ju även vara att den "larmat" för detta en gång och at det ligger kvar eller?
Användarvisningsbild
av wissel
Din " MIL" lyser väl orange eller hur ?
tror inte det behöver vara värre än att ett stift eller en tändspole är på G.....
tror nog att det är rätt handlat av SBP.
Länge sedan du byttet stift ?
Mil på motorn ?
Du är lite "försiktig" med att ge info tycker jag.
Mera info = flera svar per automatik.
av Bateman
Nix, har ingen "Malfunction Indicator Lamp" som lyser. Enda meddelanden jag har är att det är dags för service, samt att larmsystemet behöver servas typ. Annars ingen som lyser, ingen motorlampa eller nåt. Bilen har gått strax över 13000 mil, och har ingen aning om när stiften blev bytta sist...

Det märkliga är att jag pratat med både CMS GRoup och ytterligare en mekaniker som blev väldigt förvånade över detta då alla "miljö-värden" låg inom gränsen.

Sökte på koden på Google, och hittade då att felet kunde vara intermittent. Alltså att dte varit fel nån gång men ordnat till sig men felet blivit kvar i datorn.

För övrigt är det inte lätt att veta hut och vad för info man ska skriva...
Användarvisningsbild
av wissel
Bateman, jag ber om förlåtelse om jag uttryckte mig sårande, det var INTE min mening jag lovar.

Men om det var min kärra så skulle jag börja med koll av stiften..om porslinet längst ner börjar mörkna
så kan det kanske var något...?
Men det är ju alltid lite klurigt med såna här konstigheter.
Hoppas du hittar felet
Freddie :D
Användarvisningsbild
av Ravi
Tycker att du ska byta stift! Släck felkoden byt styrleden och in på sbp igen
Användarvisningsbild
av wissel
P0353 blir på Volvospråk " ECM-3320 " vilket antyder Tändspole nr 3.
Så visst stift o kolla att byta spole till annan position !!
av TomasL
Med hjälp av Vida kan man u se om felet är intermittent eller om det är aktivt undel flera körcykler.
Detta borde ju även Bilprovningen kunna se i deras system annars kan dom ju ge anmärkninger på just ej aktiva felkoder.
Sen är det så att dom ska ge anmärkninger på alla aktiva felkoder som kan påverka avgasreningen även fast värderna är OK.
av Bateman
Återbesiktigade bilen igår och felkoden borta. ej bytt stift/gjort något med tändspolarna utan släckte bara felkoden. Verkstan tyckte det var enklare och billigare för mig att börja med istället för att gå rätt på tändspolebyte för några tusingar. Stiften är bytta på servicen vid 12000.

Så nu får den tuffa på tills nästa års besiktning...

Men tack för hjälpen!

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]