Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Alla former av biodiesel är dåliga vinterbränslen och dom är känsliga för vattenföroreningar.
Inte alla, FT-diesel, eller syntetisk diesel är lika bra som "vanlig" diesel på vintern och mot vatten och den kan ju göras av förnybar biomassa.

Allt är bara en fråga om pris. Blir oljan lite dyrare komme rman framställa FT diesel lönsamt, Tyskarna körde ju på den under andra värlsdkriget när man blev avstängd från mellanöstern av det allierade, Sydafrika gjorde likandant under apratheidblockaden.

Men så länge olja är billigare att pumpa upp lär man göra detta....
Detta eviga förespråkande om Etanol kontra andra bränslen.
Idag kostar etanolen över 10 kr litern och de flesta etanolbilar har en förbrukning på 1,2-1,3l/milen dubbelt upp mot en diesel, så länge detta förhållande gäller så kommer nog dieseln vara attraktiv även som beg. med tanke på att etanol bilarna som beg. är ganska trögsålda idag.
I Sverige är bilparken idag 50-50% bensin/etanol alt Diesel , däremot säljs det mer o mer dieselbilar.
Dieseln innebär att oljeförbrukninge per bil minskar totalt sett om man bara jämför mot att man enbart kört på bensin istället eftersom dieseln har lägre förbrukning/mil då har man ju ändå lyckats att gå åt rätt håll.
Att tro att vi skall bli oljeoberoende inom närtid är att leva i det blå, så länge vi i Sverige har en av Europas äldsta bilpark så skulle det förmodligen gör mer nytta att byta ut och skrota alla bilar som är äldre än 10år och ersätt med nya oavsätt vilken bränsletyp de kommer att gå på
Så som svar på grundfrågan är, köp en ny bil med den motorn som man gillar bäst för något facit finns inte på bränslefrågan i närtid.
Steff 99 skrev:Dieseln innebär att oljeförbrukninge per bil minskar totalt sett om man bara jämför mot att man enbart kört på bensin istället eftersom dieseln har lägre förbrukning/mil då har man ju ändå lyckats att gå åt rätt håll.
Och hur mycket hade oljeförbrukningen totalt minskat om man kört med etanol istället för diesel?

Steff 99 skrev:de flesta etanolbilar har en förbrukning på 1,2-1,3l/milen dubbelt upp mot en diesel,
E85 = 15% bensin => 1,3 l/mil E85 = 0,2 l/mil bensin
Diesel: ("dubbelt upp") => 1,3/2 = 0,65 l/mil diesel
Nu så kör man inte på bara etanol, så påståendet är inte relevant.
Att tro att det skall bli det enda rådande bränslet är "bull" men ett kompement som ett bränsle av flera är helt ok.
Hur du än vrider och vänder så drar en etanolbil 1,2-1,3l milen precis som jag skriver, om du vill räkna in bensinandelen så är det ok, men det för ändrar inte faktat.
Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil räknat och det är positivt.
Jag la ingen värdering på något annat, detta är orsaken till att dieselbilen är mer attraktiv eftersom diesel idag har 65% av nybilsförsäljningen.
Återigen etanolbilar är ganska kall på beg.marknaden, det är ett faktum..men vem vet, kvarstår skattesubventionen på etanol, bra.. då lär bilarna finnas kvar, minskar och försvinner subventionen (på samma sätt som nu när man utjämnar skattesatsen på diesel jämfört med bensin)då lär man ta död på dessa etanolbilar.
Steff 99 skrev: Nu så kör man inte på bara etanol, så påståendet är inte relevant.
Jag kör på etanol när jag kan. Men jag håller med om att jag inte kan lika ofta som jag vill. Detta är dock något som beror på förehavanden och förhållanden som människor styr över (politik heter det visst :wink: ). Annat är det med fossila bränslen i flytande form lämpade för transportsektorn som antingen tar slut, komersiellt blir för dyra, eller blir enligt vissa omöjliga att använda ur klimatsynpunkt. (Om klimathotet är realt/relevant eller ej är en annan diskussion)

Steff 99 skrev:Att tro att det skall bli det enda rådande bränslet är "bull" men ett kompement som ett bränsle av flera är helt ok.
Etanol kan och ska absolut inte bli det enda rådande bränslet som det ser ut idag. Men tron på att fossila bränslen i flytande form till transportsektorn kommer att kvarstå som "huvudbränsle" i framtiden tror jag är "bull".

Steff 99 skrev: Hur du än vrider och vänder så drar en etanolbil 1,2-1,3l milen precis som jag skriver, om du vill räkna in bensinandelen så är det ok, men det för ändrar inte faktat.
Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil räknat och det är positivt.
Förbrukningen är vi eniga om. Viss del av E85-bränslet är fossil bensin så den ska räknas in om man vill diskutera fossilbränsleförbrukning, antog att du inte skulle ha något emot det. Och de fakta som jag kommer fram till då i fossilbränsleförbrukning när man kör är att det i etanolbilen går åt mindre fossilbränsle än i motsvarande dieselbil. Eftersom du skrev att "Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil" så antog jag att det var just ur ett förbrukningsperspektiv du tänkte. Jag visade då att man får lägre fossilbränsleförbrukning om man kör med etanol istället för diesel. Men den rena bränslekostnaden per mil ur konsumentens synvinkel är ju idag till dieselns fördel om man inte tar med övriga kostnadsposter på bilarna. Kanske så du tänkte men skrev något annat?

Steff 99 skrev:Återigen etanolbilar är ganska kall på beg.marknaden, det är ett faktum..men vem vet, kvarstår skattesubventionen på etanol, bra.. då lär bilarna finnas kvar, minskar och försvinner subventionen (på samma sätt som nu när man utjämnar skattesatsen på diesel jämfört med bensin)då lär man ta död på dessa etanolbilar.
Ja, jag anser att du har rätt på sikt. Men skillnaden i fossilbränsleförbrukning mellan diesel och etanolbilar kvarstår ju för det. Politiker har stort inflytande genom ekonomiska styrmedel på de val som konsumenten gör. Men bränslebeskattningens enda överordnade mål verkar vara att maximera statens inkomster. Andra aspekter som råvarutillgång eller miljö blir inte aktuella för konsumentens val förrän dessa faktorer blir reala/påträngande. Det kommer alltså ingen seriös styrning med framförhållning från politiskt håll utan det blir styrning "den hårda vägen". För många började köra etanlobilar med följd av att skatteintänkterna totalt sett började sjunka, därav försämringarna för etanolbilsägare. Var sak har sin tid. Katalysatorer, hybridbilar, etanolbilar och nu snåla dieselbilar. Nästa teknik som kommer i fokus blir elbilar. När bilarna allmänt sett blir snålare oavsett energislag kommer beskattningen per energienhet alltid att öka. I början kommer elbilar att subventioneras inköpsmässigt och de kan ladda batterierna med dagens elpris på hushållsel. Jag bävar redan för de framtida elpriserna när man ska bibehålla skatteintäkterna från transportsektorn när bilarna går på el. Dagens elpriser för hushållsel kommer att blekna i jämförelse. Som sagt: var sak har sin tid.

Men vi är ju inte där ännu och tills dess hade jag köpt en T4F istället för D3. :wink:
Steff 99 skrev: Hur du än vrider och vänder så drar en etanolbil 1,2-1,3l milen precis som jag skriver,
Som du ser i min "Spritmonitor" så stämmer det inte. Visserligen har dieseln gått ner 10 öre idag, men det skiljer fortfarande 4.40/lit i pris mellan E85 (E75) och diesel.
@KKR: Förvisso drar din bil inte 1,3 l/mil etanol. Jag antog att "Steff 99" menar att likvärdiga bilar ska jämföras. I detta fall ska man jämföra V70II D3 med V70II T4F. Min V70II 2,5FT dar ca 1,3 l/mil utslaget på all körning så etanolbilar kan dra mycket. Men det beror på mig själv mer än på bilen. När jag kör lika (jag kör tyvärr alltid likadant som jag alltid gjort) med V70II dieselbilar (2,4D) hamnar jag på markant över hälften av den förbrukningen. Men än D3 borde vara ytterligare lite snålare. Å andra sidan är ju en T4F betydligt snålare än min 2,5FT så ur det perspektivet borde ju dieselförbrukningen på D3 bli markant över hälften av etanolförbrukningen på T4F. Men oavsett dessa petitesser blir ju fossilbränsleförbrukningen iaf lägre med E85 än med diesel.
Steff 99 skrev:Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil räknat och det är positivt.
Officiella förbrukningssiffror V70II MY12 blandad körning (manuell):

T4F (180 hk) = 0,70 l/mil (bensin). Ca 35% merförbrukning på etanol blir ca 0,95 l/mil vilket blir ca 0,15 l/mil bensin med E85
D3 (163 hk) = 0,52 l/mil diesel.

Med reservation för att dessa siffror är svåra att komma ner till i verkligheten. :roll:

Det låter för mig som att en fossilförbrukning på 0,15 l/mil snabbare skulle minska oljeberoendet än 0,52 l/mil. :wink:
Steff 99 skrev:Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil räknat och det är positivt.
Tyvärr går det ju inte att framställa enbart diesel ur råoljan ca40% går att göra diesel av o 40% blir bensin resten tjockolja o asfalt bla just nu är det ju obalans i systemet det går åt mer diesel än bensin därav att priset på diesel stiger o sjunker på bensin o gapet lär väl öka ju mer dieselbilar som säljs medans äldre bensinbilar skrotas ut det är alltid tillgång o efterfrågan son styr priset
Variosboy skrev:
Ja, det är märkligt hur man gör sin jämförelse..
Om man som tidning ska försöka sig på att göra någon form av generell jämförelse av olika saker så måste man ju till och börja med titta på hur den generelle föraren kör, hur verkligheten ser ut generellt.
Tror jag läste ganska nyss att medelbilisten kör någonstans runt 1300 mil per år nu (har tydligen sjunkit lite senaste åren) och då är det ju dessa antal mil man ska ha som beräkningsgrund inte 2000..

Vad det gäller förbrukningen så är det nog mer individuellt än generellt att dieseln gynnas och otto-motorn missgynnas i EU-körcykeln så på den punkten är jag inte riktigt överens med dig, det är för luddigt totalts sett helt enkelt.
För egen del kan jag konstatera att jag med min bil hamnar närmre EU-mixen än jag gjort med någon av alla bensinbilar jag ägt!?

Serviceintervall och kostnad för service måste såklart vägas in på rätt sätt också..

Summa sumarum är att "ingen" kan köpa bil utifrån någon tidnings tester så länge förutsättningarna i testet inte exakt avspeglar köparens verklighet! Man måste alltså som vanligt räkna på sin egen situation för att få det att bli rätt..
Nja, låga effektuttag är en dieselmotor bra på, medan ottomotorn har sämre verkningsgrad. Men visst finns det exempel som är undantag. Jag är mest kritisk till att TV använder EU körcykeln i sina beräkningar när de själva tagit fram Sverige körcykeln - som de borde använt i detta fall. Folk kan väl multiplicera dagens bränslepris med förbrukning i EU cykeln själv - eller? Sedan att räkna fram en milkostnad med öresupplösning när det finns så många osäkerheter är inte seröst. De borde presentera alla osäkra faktorer, och räkna på bästa och sämsta fall. Då kan folk använda artikeln som indata för sina egna slutsatser. Men-men, det är motorjournalister...ska kanske inte begära så mycket :roll:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]