Steff 99 skrev: Nu så kör man inte på bara etanol, så påståendet är inte relevant.
Jag kör på etanol när jag kan. Men jag håller med om att jag inte kan lika ofta som jag vill. Detta är dock något som beror på förehavanden och förhållanden som människor styr över (politik heter det visst

). Annat är det med fossila bränslen i flytande form lämpade för transportsektorn som antingen tar slut, komersiellt blir för dyra, eller blir enligt vissa omöjliga att använda ur klimatsynpunkt. (Om klimathotet är realt/relevant eller ej är en annan diskussion)
Steff 99 skrev:Att tro att det skall bli det enda rådande bränslet är "bull" men ett kompement som ett bränsle av flera är helt ok.
Etanol kan och ska absolut inte bli det enda rådande bränslet som det ser ut idag. Men tron på att fossila bränslen i flytande form till transportsektorn kommer att kvarstå som "huvudbränsle" i framtiden tror jag är "bull".
Steff 99 skrev: Hur du än vrider och vänder så drar en etanolbil 1,2-1,3l milen precis som jag skriver, om du vill räkna in bensinandelen så är det ok, men det för ändrar inte faktat.
Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil räknat och det är positivt.
Förbrukningen är vi eniga om. Viss del av E85-bränslet är fossil bensin så den ska räknas in om man vill diskutera fossilbränsleförbrukning, antog att du inte skulle ha något emot det. Och de fakta som jag kommer fram till då i fossilbränsleförbrukning när man kör är att det i etanolbilen går åt mindre fossilbränsle än i motsvarande dieselbil. Eftersom du skrev att "Dieseln växlar ut bensin och därmed blir oljeberoendet totalt sätt mindre per bil" så antog jag att det var just ur ett förbrukningsperspektiv du tänkte. Jag visade då att man får lägre fossilbränsleförbrukning om man kör med etanol istället för diesel. Men den rena bränslekostnaden per mil ur konsumentens synvinkel är ju idag till dieselns fördel om man inte tar med övriga kostnadsposter på bilarna. Kanske så du tänkte men skrev något annat?
Steff 99 skrev:Återigen etanolbilar är ganska kall på beg.marknaden, det är ett faktum..men vem vet, kvarstår skattesubventionen på etanol, bra.. då lär bilarna finnas kvar, minskar och försvinner subventionen (på samma sätt som nu när man utjämnar skattesatsen på diesel jämfört med bensin)då lär man ta död på dessa etanolbilar.
Ja, jag anser att du har rätt på sikt. Men skillnaden i fossilbränsleförbrukning mellan diesel och etanolbilar kvarstår ju för det. Politiker har stort inflytande genom ekonomiska styrmedel på de val som konsumenten gör. Men bränslebeskattningens enda överordnade mål verkar vara att maximera statens inkomster. Andra aspekter som råvarutillgång eller miljö blir inte aktuella för konsumentens val förrän dessa faktorer blir reala/påträngande. Det kommer alltså ingen seriös styrning med framförhållning från politiskt håll utan det blir styrning "den hårda vägen". För många började köra etanlobilar med följd av att skatteintänkterna totalt sett började sjunka, därav försämringarna för etanolbilsägare. Var sak har sin tid. Katalysatorer, hybridbilar, etanolbilar och nu snåla dieselbilar. Nästa teknik som kommer i fokus blir elbilar. När bilarna allmänt sett blir snålare oavsett energislag kommer beskattningen per energienhet alltid att öka. I början kommer elbilar att subventioneras inköpsmässigt och de kan ladda batterierna med dagens elpris på hushållsel. Jag bävar redan för de framtida elpriserna när man ska bibehålla skatteintäkterna från transportsektorn när bilarna går på el. Dagens elpriser för hushållsel kommer att blekna i jämförelse. Som sagt: var sak har sin tid.
Men vi är ju inte där ännu och tills dess hade jag köpt en T4F istället för D3.