Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MrEko
Mjahapp, då har man bilproblem igen då.. Bilen är en volvo 945 -91 130hk. Igår började lambda lampan lysa på intrumenteringen, detta hände efter jag accelererade på 5:ans växel.
Sökt felkoder, visar 2.1.2 vilket tyder på lambdasignalen. Är det lambdasonden som är trasig? har hört att det kan vara mycket annat som kan göra så lambdan tänds. Jag nollställde genom att ta ur säkring 1, testkörde, hände samma sak, vid hårdare acceleration tänds den och förblir tänd tills man nollställer

Hoppas info:n räcker. Tacksam för svar!

Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Att den förblir tänd betyder bara att en felkod är satt. Lampan med Lambdasymbolen är egentligen bättre benämnd som miljölampa. Kan ju bl.a. vara Lambdasonden så den borde kontrolleras funktionsmässigt. Du har möjligen inte några läckor i avgassystemet före Lambdasonden? Skulle vilja veta mer om din bil, är det en 230 FB?.

Mvh GK
av MrEko
Aha, men hur kollar man om den funkar rätt? Kan tänkas vara en liten läcka någonstans, låter lite mystiskt när man accelerar.
Det är en 230FB som rullat 18000 mil

Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara läckan som ställer till det, Lambdan kan då inte arbeta korrekt.

Mvh GK
av MrEko
Mjaha, bytte packninganra, fortfarande samma symtom. Men jag kom på att den tänds efter motorn kommit upp i temperatur, inte efter acceleration som jag sa tidigare.. Ideér? Stiften var oboybruna osv
tacksam för svar!
Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Få en kompis att hålla för avgasröret bara så hårt att det byggs upp lite övertryck och sedan lyssnar och kollar om du kan spåra några läckor. Ändras gången på motorn när lampan tänds?
Lägg gärna upp bild på dina stift och lägg då in dom via forumbilder.se och inte imageshack eftersom det inte funkar där jag är nu.

Mvh GK
av MrEko
Gjorde det där med hålla för avgasröret i helgen efter packningsbytet, hittade inga läckor förutom första delningen efter katalysatorn
Motorn går exakt likadant som innan!
Tog kort på ett stift, lite missvisande på färgen, tycker det ser lite mer brunt ut på rikt.
Bild

Sen nu har jag fått ännu ett symtom.. hade problem förut med att den var segstartad varm ibland, nu verkar den vara segstartad alltid och pumpen under förarstolen gnäller. Kan dom här problemen hänga ihop? Bränslefilter igensatt? En pump lägger väl bara av när den inte orkar mer, eller kan den börja pumpa mindre och mindre soppa?
EDIT: sökte lite och såg att man kunde öppna tanklocket och lyssna efter ljudet, i 940in hörde man inte ett smack av någon pump. I våran 740 kunde man höra pumpen, och läste att om förpumpen är pajj, så låter också pumpen under förarstolen illa. Blir till att byta den om det inte är något kabelbrott någonstans!
av MrEko
Hej igen! Problem åtgärdat tror jag!
Lite pinsamt fel kanske.. förpumpen gick inte, säkringen var smälld, pump och lambda gick på samma säkring. Hoppas det bara var det, om säkringen smäller igen så återkommer jag!
man lär sig så länge man lever... förhoppningsvis
Men du ska ha stort tack för hjälpen gnestakalle!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kul att det löste sig, en rekommendation är dock att du byter bränslefilter för det är en god serviceåtgärd.

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning