Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S80-99
Skulle byta spindel led .och som vanlig tur halka det till och inre drivknut halkade ur
Har lossa spindelleden från bärarmen .plockat ur ring och kulor ...
HUR får jag lättast ihop det ???
Jätte tacksam för tips ..krånglade i 3 timmar med haynes bok utan att få ihop det =(
Jag band upp oket för att kunna jobba fritt. Lossa bulten med en ringnyckel och ett spärrskaft med torx. Sedan tar du en lång stång eller liknande och binder fast under bärarmen med t ex spännband. Det ska sticka ut 1 - 2 dm som du ska kunna sätta foten på och pressa neråt, då orkar man föra spindelleden åt sidan. Var bara försiktig så att du inte skadar bälgen på spindelleden när du tar bort den och sätter tillbaka den. /Clas

Bild

Bild
Sväng ut fjäderbenet och för in drivaxeln, sväng tillbaka fjäderbenet, sedan sätter du tillbaka spindelleden. Skruva fast spindelleden och sedan drivaxeln, med en ny bult för att du ska vara på den säkra sidan. Om du väljer att inte byta måste du ha på Loctite 243 på gängen. Detta beskriver höger drivaxel, den vänstra fick jag i och ur utan att lossa bromsoket. /Clas
Menar du att du har ryckt isär drivknuten?
En drivaxel kostar 1000-2500 på bildelsbasen (om det inte går att sätta i hop den) så det kan vara ide att försöka.
tack .det är vänster sida ... ja kulor och ringen är lösa . hylsan sitter kvar på vxl lådan,
bärarmen är loss från spindeleden ,drivaxel sitter kvar på yttre drivknuten .har försökt att lägga på ring ock kulor och föra in i hylsan på vxl lådan men det verkar svårt .....
är det enklast att ta ur hylsan ur vxl och plocka ihop drivknuten . och sen föra in allt i vxl ????
tacksam för hjälp ... stefan
Det är bara att bända loss den med en större mejsel den sitter med en fjädrad låsring så det är bara att dra den rakt ut.Återmonterar gör du på samma sätt dvs bara trycker dit den tills det klickar-
Hur du får ihop knuten vet jag inte då jag aldrig tagit isär en till en sådan bil, men kan du inte göra det på egen hand så lämna den till en lokal verkstad för utbyte av fett :)

Gör rent så ser du hur den har suttit och sen så får du fetta in den ånyo och sen på med damasken

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]