Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av r_blom
Hej.

Har den S60 av 2001 års modell, där det rostat upp rejält på en list. Bilen är i övrigt mycket välvårdad.

Det är höger bakdörr, på listen mellan lilla sidorutan och stora öppningsbara sidorutan. Gummilisten har "öppnat sig" och listen innanför är helt genomrostad.

Är det någon som vet om det finns garantiåtgärder för detta?
Någon som åtgärdat detta på en S60 nån gång?
Några tips?
av GT-87
Jag har samma problem på min S60. Enligt vad jag har fattat det som så går det inte på garantin. Man får byta hela bakersta rutan(den som inte går att veva ner). Kostar ca 300:- på skroten eller 1000:- ny. Jag har en ruta hemma som jag ska byta, men problemet är att man måste lossa inre dörrsidan för att komma åt, och det har jag tyck varit för omständigt. Men jag får väl ta tag i det snart.

Mitt tips: Köp en ruta på skroten och byt själv eller be nån kunnig kompis hjälpa dig.
av r_blom
Hej.
Då var höger bakre mini-sidoruta bytt.
Det gick på garantin.

Skönt att slippa skruva isär allt själv.
av GT-87
Jaha då får väl kolla det lite noggrannare på volvo då. Men vad jag hört tidigare så skulle det inte gå på garantin.
Användarvisningsbild
av G-kraft
GT-87 skrev:Jaha då får väl kolla det lite noggrannare på volvo då. Men vad jag hört tidigare så skulle det inte gå på garantin.
är inte så svårt att ta bort dörr inner sida..alltså dörrskärmen,,

finns ett litet lock på handtaget av innersidan...den lossar man bort , bakom sitter en skruv, den skall lossas,,skruvmejseln har man i sin verktygs väska i bagaget...

sedan så skall plopparna runt om dörrskärmen tas bort..bara till att trycka in mitt pinnen så lossnar de...när man gjort det runt om hela ramen, (finns ett par st ),,så är det bara till att dra loss skärmen försiktigt, först undertill sedan trycker man uppåt....

efter det så tar du loss eventuell kablar..,
nu skall man kunna komma åt lilla rutan från insidan utan problem...
av GT-87
Jorå gav mig på detta i förra veckan. Fick ner dörrsidan och lossade en massa skruvar och grejer. Men rutan satt som berget, jag tror att den stora rutan nöp fast den. (nerhissad) Men den vågade jag mig inte på, man ska ju få ihop allt efteråt.
av Pelle
För att ta bort den lilla rutan så måste du:

Lossa tätningslisten som sitter runt sidorutan (lossas invändigt i dörren) och ta bort.

Borra bort de två popnitar som håller sidorutan i nederkant.

Och lyft bort hela sidorutan ur dörramen.

Ta bort skruven som sitter nästan dold under dörrens tätningslist (rakt ovanför den rostiga delen.. Förövrigt en Torxskruv) Samt att du på skruvar ur en skruv som håller rutan i nederkant. (Utanpå på insidan av dörren ..om du fattar var jag menar... Inte inuti dörren.. Fan knepigt att förklara när man inte har en bild....

Sen kan du skjuta den lilla rutan framåt och sedan plocka bort den.
av GT-87
Pelle skrev:För att ta bort den lilla rutan så måste du:

Lossa tätningslisten som sitter runt sidorutan (lossas invändigt i dörren) och ta bort.

Borra bort de två popnitar som håller sidorutan i nederkant.

Och lyft bort hela sidorutan ur dörramen.

Ta bort skruven som sitter nästan dold under dörrens tätningslist (rakt ovanför den rostiga delen.. Förövrigt en Torxskruv) Samt att du på skruvar ur en skruv som håller rutan i nederkant. (Utanpå på insidan av dörren ..om du fattar var jag menar... Inte inuti dörren.. Fan knepigt att förklara när man inte har en bild....

Jag kan lägga in bilder i kväll.
Men nån popnit har jag inte sett, däremot lossade jag de övriga skruvarna du pratar om. Men jag kollade på den "nya" rutan som ska i och lossade allt som jag såg kunde tänkas hålla rutan.

Behöver man inte lossa den stora rutan?
Sen kan du skjuta den lilla rutan framåt och sedan plocka bort den.
av GT-87
Nu med bilder:
här har jag lossat.
Bild
Första.
Bild
Andra.
Bild

Efter att ha tittat noggrannare på den "nya" rutan kan jag definitivt konstatera att det inte finns några popnitshål i den. Så det vore väldigt bra med ytterligare info om vart det skulle vara.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]