Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag skulle köra hem från jobbet i onsdags så var det lite trögt att vrida om nyckeln,
men efter att ha vickat och trixat lite så släppte det och jag kunde köra hem.

Dagen efter däremot så fick jag samma problem, fast denna gång gav det inte med sig,
utan nyckeln sitter görhårt fast precis innan läge 1 och vill inte gå runt, det är totalt stummt.

Jag har provat att smörja, och bankat en aning men det hjälper inte.
Jag vill inte ta i för kung och fosterland med nyckeln,
för jag har en känsla av att nyckeln snarare skulle gå sönder än det trasiga låset.

På Fredagen började jag skruva loss kåpan under ratten för att se om det var något jag kunde begripa mig på,
och jag lyckades starta bilen och köra hem genom att sätta myckeln i låset så att spolen kunde läsa RFID chippet i nyckeln,
och med min andra nyckel vrida om den elektriska brytaren som jag lossade i andra änden av tändningslåset
(en lagom bred skruvmejsel hade nog varit minst lika bra)

Eftersom bilen endå är såpass gammal, och vad jag förstår så kostar ett nytt lås ca 3000kr,
så undrar jag om det finns någon väg runt detta problem, och om det går att göra något åt det själv istället.

Det som krånglar till det hela lite är att rattlåset också är inblandat i det hela, och efter att ha kollat lite på hur låset ser ut genom att kika på bilder på bildelsdatabasens hemsida tycker jag det verkar som att det är en pigg från tändningslåset som går upp i rattlåset. Så vad händer då om jag kapar bort tändningslåset, kommer rattlåset att vara urkopplat då, eller kommer själva rattlåset att låsa sig så att bilen inte går att köra och eventuellt behöver bogseras?

I botten av tändningslåset sitter det en plåt (mässingsfärgad) som verkar vara låst genom att man deformerat tändningslåsets gods något i kanterna för att på så vis få plåten att sitta kvar. Vet någon vad som händer om man kapar lite utmed kanterna med en minivinkelslip och lyckas få loss denna plåt, kan man i så fall få ut själva låscylindern och se vad som eventuellt är fel?

Jag skulle vara fullständigt nöjd om jag bara fick låset att snurra runt med nyckeln och det vore bra om rattlåset fortfarande fungerar (då finns det inget sätt för en utomstående att se att nått är trasigt), även om det så gick att vrida runt det med en glasspinne.

Finns det något att förlora på att gå lös på låset och se vad som går att göra?
Finns det risk att man låser rattlåset och inte kan köra iväg med bilen?

För som jag förstår det verkar det ju endå som att verkstaden måste byta hela låset,
och då gör det ju inget om jag redan har förstört det innan ;) .

Tacksam för hjälp och erfarenheter!
(alla ni som bara säger lämna in bilen på verkstad kan låta bli att svara, det vet jag redan att jag kan)
Brukar sitta en sprint som man kan påverka endast om låset är upplåst och den sprinten är till för att man skall kunna byta lås, alltså plocka ur cylindern.
Men det verkar inte som om du är i det läget och då får du göra som man gör när man behöver låna en bil...
köp en glidhammare på b-tema sch dra i den skruv som följer med sattsen och sen så knackar/rycker du ut låset.
Men bäst är att lägga 3k
oldtimersmc skrev:Brukar sitta en sprint som man kan påverka endast om låset är upplåst och den sprinten är till för att man skall kunna byta lås, alltså plocka ur cylindern.
Men det verkar inte som om du är i det läget och då får du göra som man gör när man behöver låna en bil...
köp en glidhammare på b-tema sch dra i den skruv som följer med sattsen och sen så knackar/rycker du ut låset.
Men bäst är att lägga 3k
Jag lyckades få ur en plastsprint, ca 7-8mm i diameter när jag nästan var vid läge 1 (har jag för mig)
Undrar om det kan vara en sån sprint du pratar om,

Har läst någonstans att den skulle vara relaterad till en vajer till automatväxellåda,
men det tycker jag låter helt sjukt, så det är nog snarare är som du säger!

Jag kan ju slå lite försiktigt med en hammare på piggen som vrider om elkontakten (på motsvarande sida låset),
så kanske kolven kommer ut då???

Men vad händer med rattlåset i så fall? kommer det att fastna i låst eller upplåst läge??
Det bör du kunna se då du får ut låset,utan att veta säkert så skulle jag bli väldigt förvånad om rattlåset skulle ligga i...
Det löste sig till slut, ibland är det enklare än man tror. :D

Bankade med hammare lite överallt på undersidan av låset, och även på piggen som vrider den elektriska brytaren, samtidigt som jag sprutade 556 i såväl nyckelhålet som runt piggen. Det rann ut svart vätska ganska länge på piggens sida, så jag antar att det var rätt kläggigt i låset.

Ska försöka få i lite mineralolja i låset i morgon så får jag hoppas att det håller sig ett tag.
Då vet du iaf att låset är slut även om du fick det att funka den här gången.
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]