Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Ber om ursäkt om denna fråga är ställd förut, har sökt och läst dom svar som kommit upp men blir inte klokare.
Mina dämpare bak verkar vara helt slut, varje gång jag kör i ett gupp framför allt i en kurva känns det som hela bilen ormar sig.
Gav bilen (V70N 2.4T -01 automat) en rejäl gungning idag och den guppade upp/ner länge efter att jag slutat.

Då kommer vi till problemet vilka dämpare jag skall ha.
Frågade på Bilia här i Gbg och dom ville ha 1400:-/st plus montering (vilket känns rätt mycket), dom sa oxå att
det fanns 3 olika beroende på vilken bil jag har, behöver man köpa dom på Bilia för att få garanterat rätt sort?
Autoexperten säljer SACHS Super Touring för 780:-/st dom har oxå SACHS Advantage för 950:-/st
men det är väl Super Touring jag skall ha om inte bilen är sänkt om jag förstått det rätt.
Hur bra är dom dämparna eller finns det bättre dämpare att köpa för ungefär samma pris?
Och till sist, hur svårt är detta att göra själv? och borde jag byta fram med när jag ändå håller på kanske?

Tack på förhand
Jimi
Användarvisningsbild
av Nexus
hur långt har bilen rullat? Byta bak är inga stora problem. Är du hyffsat händig fixar du det
av Jimi
Nexus skrev:hur långt har bilen rullat? Byta bak är inga stora problem. Är du hyffsat händig fixar du det
Bilen har gått ganska exakt 20.000 mil
lancelom skrev:byter man inte fjädrar samtidigt som man byter stötdämpare????
Finns väl ingen större anledning att byta bakre fjädrarna om inte bilen "hänger ner"?
Sen har jag för mig att det är busenkelt att byta dämparna men ett litet helvete att byta bakre fjädrarna :)

//TobiasE
Jag gjorde det jag med men min solskenshistoria är dessvärre fylld av åskmoln. Handla INTE av skruvat. Jäxla klåpare! Sämre jäxla skxtföretag får man leta efter.

Köpte dämpare plus sänkningssats som skulle sänka F55/B40. Sluta tvärtom kan jag säga. Och dom vägrar godkänna reklamation på dem! Är djupt insatt i konsumenträtt och KKL men orkar bara inte stri med dem. Visst kommer troligen vinna ARN osv men man ska ha ork i kraft också. Slutade med att jag lät framfjädrarna (dom nya) sitta kvar då dom mest påminner om originalhöjd men satte tillbaka de gamla fjädrarna bak. Nu står åtminstone bilen rakt igen istället för "arslet" ner i marken baktung som en packåsna :)
Så både ris och ros till skruvat.se då, ingen som testat Sachs dämparna?
Vilka dämpare är det original, Volvo visst men måste väl vara nån som tillverkar dom
och har för mig jag läst nånstans att Sachs har gjort det förr iaf men är inte säker.

Och hur är det med rätt modell, varför vill Bilia veta vilket nummer som står på plåten
i bilen är det för att fjädrarna är olika hårda beroende på motor etc?
LOTEZ skrev:Jag gjorde det jag med men min solskenshistoria är dessvärre fylld av åskmoln. Handla INTE av skruvat. Jäxla klåpare! Sämre jäxla skxtföretag får man leta efter.

Köpte dämpare plus sänkningssats som skulle sänka F55/B40. Sluta tvärtom kan jag säga. Och dom vägrar godkänna reklamation på dem! Är djupt insatt i konsumenträtt och KKL men orkar bara inte stri med dem. Visst kommer troligen vinna ARN osv men man ska ha ork i kraft också. Slutade med att jag lät framfjädrarna (dom nya) sitta kvar då dom mest påminner om originalhöjd men satte tillbaka de gamla fjädrarna bak. Nu står åtminstone bilen rakt igen istället för "arslet" ner i marken baktung som en packåsna :)

Menar du rakt som samma höjd i hjulhusen eller mätt på kjolarna fram och bak till i förhållande till marken?
Har handlat mycket på skruvat och aldrig haft oturen stöta på problem. Vi har en användare som representant från skruvat om du ta det öppet och de får stå till svars vad som gick fel....

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]