Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chrasher
Varken äter eller svettas heller fast å andra sidan om inte en ratt skulle klara det så tycker jag att det är ruskig dålig kvalitet. Tre år gammal bil och den har gått 6500 mil och ratten börjar flagna...det är uselt.

Jag tror snarare det handla om att volvo har pressat priset på rattar och i gengäld fått sämre hållbarhet. :???:

Vet inte heller vad det är för material vi har i ratten. Svårt att säga faktiskt.
av r_blom
Farsan hade samma problem på sin.

Han fick den utbytt på garantin.
Den nya ratten håller fint
Användarvisningsbild
av Chrasher
r_blom skrev:Farsan hade samma problem på sin.

Ahh..bra, hur gammal var den bilen? Vad för garanti var det?

(För allas info: jag pratade med volvo lite snabbt igår och teknikern hade för sig att garantitiden hade gått ut men tydligen kunde man lämna in en ansöka till volvo om att få den utbytt, ska bli spännade och se vad det blir av det.)
av Hemgårn
Ok, så då borde ni som har fått fulratt med bubblor och flagor kontakta Volvo-butiekn som ligger närmast där ni finns och be dem byta ut ratten. Hoppas det funkar. Berätta hur det går med det! :)
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag börjar undra om vad det kan vara som gör att det är så skiftande kvalité på rattarna. Jag har en S80-00 som gått 16000 mil. Det är skinnratt och vad jag vet är den aldrig bytt. Den är som ny. Farsan har en V70N-02 med skinnratt den är också som ny.

Hoppas att min och farsans rattar kan hålla sig så fina. Ratten på min förra bil en 440SE-94 var inte ful men den var svampig fast det var ju en vinylratt.
av r_blom
Chrasher skrev:
r_blom skrev:Farsan hade samma problem på sin.

Ahh..bra, hur gammal var den bilen? Vad för garanti var det?

(För allas info: jag pratade med volvo lite snabbt igår och teknikern hade för sig att garantitiden hade gått ut men tydligen kunde man lämna in en ansöka till volvo om att få den utbytt, ska bli spännade och se vad det blir av det.)
Bilen var en -04:a. Ratten byttes efter 1 år.
Användarvisningsbild
av Chrasher
För er info så har jag pratat med volvo och hade ratten reklamerats inom 3 år så får man den utbytt utan kostnad. Nu var vår 5 månader över tiden och då fick man bara 50 % av kostnaden. Total skulle det kosta 3400 så vi lär få punga ut med 1700 spänn. Nåja...alltid något iallafall :)

@fjohan82 , Dags att byta på hemmaplan? Gjo[…]

Bilen är körd 20 000 mil. Vad säg[…]

Du ska mäta direkt på den svarta kablen[…]

Startar ej

Det handlar inte om att bromspedalen blir stum eft[…]