Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Men skillnaden mellan din o D3 var väl 58tkr i nypris? Nu skiljer det 41,5tkr. D5:an däremot har ökat sin skillnad mot D3 med 500kr!
Enzo skrev:
Guligan skrev:Håller med B20 där. Om en tre år lär det stå rätt många kalla D3:or i hallarna. Jag har svårt att förstå varför diesel är så hysteriskt populärt just nu när bränslet är dyrare och bilen kostar 40-50 Tkr mer. Lite skillnad när jag själv bytte till en diesel 2006, precis som tidigare nämnts var det samma pengar 2,5T vs D5 plus att dieselsoppan var nån krona billigare vs bensin.
Varför, frågar du? Klart det i de flesta fallen blir mkt billigare att köra diesel än bensin.
Jo, dieseln är oftast billigare att köra mätt i rörlig kostnad, oavsett vilken motor/bil vi jämför med. Det jag tycker är märkligt är att det är att dieselbilarna just nu är så populära och många hänvisar till ekonomiska skäl när det i själva verket gav bättre ekonomisk effekt att välja t.ex. en V70 D5 för 5-6 år sedan.
LasseKongo skrev:
VolvoB20 skrev:T6 är ju en fantastbil med en bensinare på +300 hk och som säljs i ett fåtal ex i Sverige så den är ju knappast representativ i jämförelsen i denna tråden. T6an är ju t.o.m hysteriskt mycket dyrare än D5 vilket gör jämförelsen ännu mera fel. Dessutom finns det finns ju så få T6 bilar att det som avgör är den enskilde köparen.
När jag köpte min T6:a skiljde det c:a 15kkr mellan D5 AWD & T6, inte direkt någon fantasisumma i 400 kkr klassen om du frågar mig. Hade jag skippat bränslevärmaren hade det bara skiljt 5 kkr. Sen drar ju T6 rejält mycket mer soppa, men det spelar inte så stor roll för totalkostnaden när det gäller såpass dyra bilar.
Hur räknar du då? Standardutrustade kostar dessa bilar 2012:

V70 D5 AWD 380 000 kr 383 500 med parkeringsvärmare
V70 T6 AWD 424 500 kr 437 500 med parkeringsvärmare

Det skiljer då drygt 50 000 kr mellan dessa två bilmodeller, inte 15 000 kronor.
Steff 99 skrev:T6 har även summum som standard så skillnaden blir "bara" ca 35.000 om man räkar som du gjort.
Hatar när man ska tvingas på svindyra paket som man absolut inte vill ha. I år kostar ju tex subbasen till stereon (som jag absolut vill ha) 30.000 för man kan inte köpa den löst längre utan tvingas på en massa annat skräp.
Guligan skrev:
Enzo skrev:
Guligan skrev:Håller med B20 där. Om en tre år lär det stå rätt många kalla D3:or i hallarna. Jag har svårt att förstå varför diesel är så hysteriskt populärt just nu när bränslet är dyrare och bilen kostar 40-50 Tkr mer. Lite skillnad när jag själv bytte till en diesel 2006, precis som tidigare nämnts var det samma pengar 2,5T vs D5 plus att dieselsoppan var nån krona billigare vs bensin.
Varför, frågar du? Klart det i de flesta fallen blir mkt billigare att köra diesel än bensin.
Jo, dieseln är oftast billigare att köra mätt i rörlig kostnad, oavsett vilken motor/bil vi jämför med. Det jag tycker är märkligt är att det är att dieselbilarna just nu är så populära och många hänvisar till ekonomiska skäl när det i själva verket gav bättre ekonomisk effekt att välja t.ex. en V70 D5 för 5-6 år sedan.
Folk har väl insett att dieslarna har en trevligare effektkurva för de allra flestas körning.
Jag tror icke för ett ögonblick att det kommer att stå en massa D3 kalla i hallarna om några år, tvärtom tror jag alla dessa etanolbilar lär ha usla andrahandsvärden.

Själv ser jag fram emot en V70 med pluginhybrid till 2014 eller så. Helst skulle den ju komma i XC, men det blir nog knepigt att kombinera med riktig AWD.
Ynot skrev: Vad gäller D3 2.0 så är väl snarast frågan varför folk är så hysteriska efter just den. D5 är ju en snålare, starkare och betydligt trevligare motor.

Trevligare motor?

Ja, den är starkare och snålare. Det finns väl inte en egenskap som är bättre i D3 2.0 i mitt tycke. Förutom priset då.

Jag är lite fundersam på hur en D4 skulle ha blivit, dvs skala av en burk på D5 och därmed blivit en 2 liters 170-hästarsdiesel.
Folk börjar väl snart inse att diesel inte är så billigt att åka längre nu när priset på diesel är på väg upp på grund av större efterfrågan när det blir allt fler dieselbilar i trafik så frågan är vad som händer med begagnatpriset då när det är dyrare med diesel än bensin vid pumpen det är faktiskt inte möjligt att producera mer diesel o mindre bensin det går att få ut ca 40%diesel o 40%bensin av råoljan resten blir tjockolja smörjolja o asfalt tex
Krollspell skrev:
LasseKongo skrev:
VolvoB20 skrev:T6 är ju en fantastbil med en bensinare på +300 hk och som säljs i ett fåtal ex i Sverige så den är ju knappast representativ i jämförelsen i denna tråden. T6an är ju t.o.m hysteriskt mycket dyrare än D5 vilket gör jämförelsen ännu mera fel. Dessutom finns det finns ju så få T6 bilar att det som avgör är den enskilde köparen.
När jag köpte min T6:a skiljde det c:a 15kkr mellan D5 AWD & T6, inte direkt någon fantasisumma i 400 kkr klassen om du frågar mig. Hade jag skippat bränslevärmaren hade det bara skiljt 5 kkr. Sen drar ju T6 rejält mycket mer soppa, men det spelar inte så stor roll för totalkostnaden när det gäller såpass dyra bilar.

Det skiljer då drygt 50 000 kr mellan dessa två bilmodeller, inte 15 000 kronor.

Intressant, jag köpte förvisso V60, men jag begärde offert på både T6 & D5 och det skiljde inte mer än 15 kkr netto . Som tidigare nämnts
måste man ju också räkna med summum paketet för att det skall bli samma, då skiljer det 35 kkr på V70. Samma jämförelse på V60 ger
en skillnad på 22 kkr listpris.
När jag köpte min T6:a skiljde det c:a 15kkr mellan D5 AWD & T6, inte direkt någon fantasisumma i 400 kkr klassen om du frågar mig. Hade jag skippat bränslevärmaren hade det bara skiljt 5 kkr. Sen drar ju T6 rejält mycket mer soppa, men det spelar inte så stor roll för totalkostnaden när det gäller såpass dyra bilar.[/quote]

Det skiljer då drygt 50 000 kr mellan dessa två bilmodeller, inte 15 000 kronor.[/quote]

Intressant, jag köpte förvisso V60, men jag begärde offert på både T6 & D5 och det skiljde inte mer än 15 kkr netto . Som tidigare nämnts
måste man ju också räkna med summum paketet för att det skall bli samma, då skiljer det 35 kkr på V70. Samma jämförelse på V60 ger
en skillnad på 22 kkr listpris.[/quote]

Netto? Eftersom värmare ingår i D5 AWD och summum i T6 men inte värmare så skiljer det exakt 39 000 kr mellan modellerna. Sen om olika säljare ger olika rabatter är en annan historia. Sen finns det andra saker som skiljer bilarna åt, t ex att T6 har större bromsskivor etc. Men jämförbart utgångspris var väl det som diskuterades?
Senast redigerad av 2 Krollspell, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]