Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S1eezy
Tja!

Tänkte att jag skulle fixa ett skönare ljud från min Volvo 850 -96 genom att byta till öppet filter men då är det ju så att jag har två till slanganslutningar in i min luftbox?! Vad händer med dom då? Nån som har nå bra tips att ge hur jag kan få lite skänare sound i bilen :P
Tackar!
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
S1eezy skrev:Tja!

Tänkte att jag skulle fixa ett skönare ljud från min Volvo 850 -96 genom att byta till öppet filter men då är det ju så att jag har två till slanganslutningar in i min luftbox?! Vad händer med dom då? Nån som har nå bra tips att ge hur jag kan få lite skänare sound i bilen :P
Tackar!

ang. luftfiltret ska det bara vara att ta bort gamla kopan och koppla in den nya. slangar, kablar etc. ska va koppla som förr.

i övrigt så är det ju en penga fråga. kan ju börja me avgas systemet, http://www.bsrab.se har lite grejer att erbjuda (såvida ja inte inte misstolka din fråga å du frågade efter ljud i bilen, högtalare etc...?)

på bsr har dom även ett extra luftskydd till sportfilter så din kalluft inte flyger iväg, då tappar du HK istället för att få nåra extra, kostar dock 800, går allti att bocka till nått själv ;)
av 855T5
Har fått berättat för mig att luftfiltret som sitter orginal på 850 ska vara mycket bra(klara upp till ca 400hp) och att det är en onödig peng att byta till sportfilter.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
855T5 skrev:Har fått berättat för mig att luftfiltret som sitter orginal på 850 ska vara mycket bra(klara upp till ca 400hp) och att det är en onödig peng att byta till sportfilter.

för d första får du bättre ljud e lite mer design utav sportfilter, så bortkastat e d iaf inte ;)

men att orginalfiltret skulle kunna mäta sig me sportfilter låter inte rimligt (såvida du inte köper ett dåligt sportfilter). Ska du fixa upp motorn måste du oftast byta en massa små delar, delarna i bil är gjorda för den standard d är byggda i (logiskt sätt)
av 855T5
Sa inte att det mäter sig med sprotfiltret men att det räcker till 400hp och inte behöver bytas lika ofta. Dock får man kanske inte soundet. Har dock bänkat med ett sportfilter och inte gav det ngr xtra hp inte. Som sagt en billig och bra lösning... :wink:
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
855T5 skrev:Sa inte att det mäter sig med sprotfiltret men att det räcker till 400hp och inte behöver bytas lika ofta. Dock får man kanske inte soundet. Har dock bänkat med ett sportfilter och inte gav det ngr xtra hp inte. Som sagt en billig och bra lösning... :wink:

behöver inte nödvändigtvis ge nåra extra häst, sånna fall 1-2, inte märkbart.. men för att ett trimmat system ska fungera till sitt absoluta behöver man ett sportluftfilter
av S1eezy
Jo men precis ljudet gäller alltså mototljudet och inte högtalarljud :P

Visst går det att sätta dit ett sportluftfilter men då tar jag ju bort kopan till luftboxen och det är ju i den kopan jag har två till slangar som går in!?
Tack för svaren :)
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
S1eezy skrev:Jo men precis ljudet gäller alltså mototljudet och inte högtalarljud :P

Visst går det att sätta dit ett sportluftfilter men då tar jag ju bort kopan till luftboxen och det är ju i den kåpan jag har två till slangar som går in!?
Tack för svaren :)
ja alltså kopan består ju av två delar. i den övre har du insuget till motorn, där du då kopplar på luftfiltret. den undre "slangen" är insuget från framme vid grille till själva filterkopan, d.v.s. kalluften vilket ger bättre bestranda till motorn än vanlig varmluft, d.v.s. att det funkar utan kalluften men du bör använda någon form av avskärmare så kalluften utnyttjas istället för att försvinna i tomma intet! :) http://www.bsrab.se/products/n337/o18/ - går att beställa kåpan för sig, 800 kr som sagt
av S1eezy
Jag var kanske inte tillräckligt klar med vad jag menar men som du sa så ansluter jag sportfiltret till övre delen som går in till motorn så tar jag bort kåpan men där uppstår problemet! Har ju två slangar till som går in i den övre kåpan!
Länkar till en bild så ni kan se... :)
http://www.garaget.org/?car=17673&image=228331 [/img]
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
S1eezy skrev:Jag var kanske inte tillräckligt klar med vad jag menar men som du sa så ansluter jag sportfiltret till övre delen som går in till motorn så tar jag bort kåpan men där uppstår problemet! Har ju två slangar till som går in i den övre kåpan!
Länkar till en bild så ni kan se... :)
http://www.garaget.org/?car=17673&image=228331 [/img]

hehe okok. ne tyvärr, sånna fall blir ja också lite osäker :P
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]