Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hålan
Har idag bytt skivor och belägg runt om på bilen, även handbromsbackarna byttes.

Tog en testrunda och märkte då att bromsarna skaver en hel del, inte konstant utan bara en del av varvet.
Är detta normalt och kommer upphöra efter ett tag eller nåt som är fel? Lät ingenting när jag backade, bara när jag körde framåt.

Förövrigt är det rejält bett i bromsarna nu, har aldrig förr varit nöjd med bromsarna på denna bilen. Dock har jag än så länge inte testat bromsarna rejält, man skall ju ta det lugnt de första milen.
av Daddan
Har du motionerat oket och kollat så kolven löper lätt? Dessa jobbar mycket längre in nu så det kanske kärvar lite.
Användarvisningsbild
av Hålan
Det är inte originaldelar.
Och jag motionerade inte oken, tryckte bara in dom.

Följde haynes reperationshandbok till punkt och pricka
av Mikael G
Hålan skrev:Det är inte originaldelar.
Och jag motionerade inte oken, tryckte bara in dom.

Följde haynes reperationshandbok till punkt och pricka
Jag tror att det nöter in sig, speciellt handbromsbackarna kan låta i början.

Om du har varit noga att skrapa ren anliggningsytor och glidytor så är det nog lugnt.
av Rick
Antagligen kommit något emellan skivan och navet, eller ojämnt åtdragna hjulbultar, använde du momentnyckel?
Användarvisningsbild
av Hålan
Tack för alla svar.

Nu när bilen rullat några mil är skavet nästan helt försvunnet, så antar att beläggen bara behövdes slipas till lite.

Är riktigt nöjd med bromsverkan nu. Har alltid varit halvdana bromsar på denna bilen. Även när jag köpte den, då satt det helt nya originalgrejer på.

Nu sitter det (och jag ber er att inte fylla tråden med tjafs om kvalite mm nu) Biltemas sportbromsskivor, Biltemas belägg och Biltemas handbromsbackar.

Ska ta och renovera bromsoken snart också, de var inte allt för fina, samt att dammasken var sönder på ett ok bak.
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:Är det originaldelar du har satt på?
Det var det jag anade, att det var B-tema. När man väl fått dit grejerna (passformen är inte alltid den bästa, en bandslip kan vara bra att ha :o )
verkar deras belägg funka både bra och länge. Helt otroligt egentligen :lol: .
av Provocative
Hålan skrev:Tack för alla svar.

Nu när bilen rullat några mil är skavet nästan helt försvunnet, så antar att beläggen bara behövdes slipas till lite.

Är riktigt nöjd med bromsverkan nu. Har alltid varit halvdana bromsar på denna bilen. Även när jag köpte den, då satt det helt nya originalgrejer på.

Nu sitter det (och jag ber er att inte fylla tråden med tjafs om kvalite mm nu) Biltemas sportbromsskivor, Biltemas belägg och Biltemas handbromsbackar.

Ska ta och renovera bromsoken snart också, de var inte allt för fina, samt att dammasken var sönder på ett ok bak.
Nu kommer jag få på pälsen av antiBiltemagänget. Men iaf.... Du har ju redan satsat på Biltemaprylar. Jag åkte på en renovering av höger bak ok i somras. En renoveringssats var inte så dyr. Men innan jag han köpa den så hittade tjejen nya ok på Biltema för ett pris som motiverade mig att INTE skita ner mig i onödan. Kommer inte ihåg priset. Men bytte båda oken för en summa, straxt över tusenlappen. Har hört att gummit i dem ska vara kassa. Men jag smörjde med fett och än så länge är jag mer än nöjd. Kanske ett alternativ?
Användarvisningsbild
av Hålan
Provocative skrev:
Hålan skrev:Tack för alla svar.

Nu kommer jag få på pälsen av antiBiltemagänget. Men iaf.... Du har ju redan satsat på Biltemaprylar. Jag åkte på en renovering av höger bak ok i somras. En renoveringssats var inte så dyr. Men innan jag han köpa den så hittade tjejen nya ok på Biltema för ett pris som motiverade mig att INTE skita ner mig i onödan. Kommer inte ihåg priset. Men bytte båda oken för en summa, straxt över tusenlappen. Har hört att gummit i dem ska vara kassa. Men jag smörjde med fett och än så länge är jag mer än nöjd. Kanske ett alternativ?
Det är faktiskt nåt jag funderar över. 650 kr / ok. Funderar om man skulle byta runt om

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]