Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mike_of_sweden
Jag var inne hos min Volvo åf idag och fick en offert på en ny XC70. Han påstod att de höjer priserna på måndag, 21 nov. :-O)

Är det någon som vet om det är en generell prishöjning på gång hos Volvo?

Lite märkligt också att nästa alla återförsäljares prislistor ligger cirka 1 % över de priser som Volvo själva går ut med när man t.ex bygger ihop en bil på den officiella hemsidan. Enligt försäljaren är så är många kunder betydligt mer intresserade av hur många procent de får i rabatt än vad det verkligen kostar och då är det bra för åf att ha hämtat hem en extra procent från början!!

Jämför man med andra branscher så är det upp och nervända världen. Jämför till exempel med elektronik, tv, mm. Där är alltid listpriset betydligt högre än de verkliga priserna ute i affärerna. Det är nog bara Volvos åf som kan kosta på sig att erbjuda sina kunder högre priser än listpriserna (innan rabatt).
av umekille
Prova att pruta på Elgiganten eller mediamarkt.
Det går inte någe vidare ju.
Tror bilpriserna e så satta att en slipad prutare
får sin vilja genom ändå tjänar dem den % de skall på affären
om än lite lägre än en ickeprutare.
av mike_of_sweden
Min poäng är att inom elektronikvärlden så gör den fria konkurrensen att priserna är pressade redan i butik. Konkurrensen är knivskarp. Till bara på OnOff som konkade med flera 100 miljoner i skulder.

I bilvärlden går det också att få bra priser men de är inte förbehålla alla utan den som är en skicklig förhandlare blir vinnaren. Den som inte prutar får stå med dumstruten på...

Nåväl, min egentliga fråga var om någon känner till om det är en generell prishöjning på gång på Volvo i Sverige från den 21 november?
av Biltoken
Nettopriserna på bilar, Volvo eller andra märken, kommer knappast att höjas närmaste 6 mån.

Ute i stora världen (Europa, USA) har bilförsäljningen stannat upp de senaste 2 månaderna vilket gör att bilförsäljarna nu ger rabatter på 15-20% på vissa marknader.

I Sverige har vi ju fortfarande gott om flis men om inget revolutionerande händer kommer samma utveckling hit inom kort. Volvo har en särställning i Sverige men konkurrenter som VW, Audi, Ford och Koreanerna kommer att bli aggressivare även på den svenska marknden om de inte får ut tillräckligt med bilar i länder som Tyskland, Frankrike och Italien.
av Steff 99
Alla återförsäljare är fria att sätta vilka priser de vill, den prislistan som finns i "bygg din bil" är en Ca. prislista.
Bruttopriset från "bygg din bil" och bruttopriset från Åf kan skilja ganska mycket, så det 'är värt att kolla hur detta slå när man räknar rabatt.
Användarvisningsbild
av LordVader
mike_of_sweden skrev:Jag var inne hos min Volvo åf idag och fick en offert på en ny XC70. Han påstod att de höjer priserna på måndag, 21 nov. :-O)

Är det någon som vet om det är en generell prishöjning på gång hos Volvo?

Lite märkligt också att nästa alla återförsäljares prislistor ligger cirka 1 % över de priser som Volvo själva går ut med när man t.ex bygger ihop en bil på den officiella hemsidan. Enligt försäljaren är så är många kunder betydligt mer intresserade av hur många procent de får i rabatt än vad det verkligen kostar och då är det bra för åf att ha hämtat hem en extra procent från början!!

Jämför man med andra branscher så är det upp och nervända världen. Jämför till exempel med elektronik, tv, mm. Där är alltid listpriset betydligt högre än de verkliga priserna ute i affärerna. Det är nog bara Volvos åf som kan kosta på sig att erbjuda sina kunder högre priser än listpriserna (innan rabatt).
Ja, priserna höjs den 21/11. Jag har precis beställt en ny XC70 och har också fått beskedet om att en ny prislista kommer 21/11.

Håller fullständigt med dig om priset hos handlaren nästan alltid ligger 1% över Volvosidans. Jag förhandlande mig till en riktigt bra rabatt i alla fall, även om man räknar med handlarens "påslag" mot riktpriserna. :)

Men lurad blir man alltid :oops:
Användarvisningsbild
av Brainy
umekille skrev:Prova att pruta på Elgiganten eller mediamarkt.
Det går inte någe vidare ju.
Tror bilpriserna e så satta att en slipad prutare
får sin vilja genom ändå tjänar dem den % de skall på affären
om än lite lägre än en ickeprutare.
Köpte diskmaskin på mediamarkt i höstas. Prutade från 5000kr till 4 400kr...
Användarvisningsbild
av LordVader
XC90_Executive skrev:Det går att pruta på i princip allt! Bara att vi svenskar är otroligt dåliga på det!
Visst är det så, det ligger bara inte i våra "gener"! ;-)
Däck dimensioner

Volvo 940 sänkt med orginal turbo fälga[…]

Uppdateringar i mjukvaruversion 3.7.0 Mjukvarurel[…]

Motoroljenivå

Jag följer instruktionsboken och får en[…]

AC problem V70 2016 D3

Mätt spelet på kompressorn? Vä&au[…]