Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedbod
Hej är ny på forumet !

En liten fråga om ovanstående låda.
Får inte i överväxeln.
Oljan är klarröd, rätt nivå och luktar inte bränt.
Överväxelreläet klickar då man trycker på knappen på växelspaken och den orange färgade pilen tänds på panelen.
Jag demonterade solenoiden idag och provade att blåsa luft igenom med avstängd motor. Det gick inte. Så ska det vara.

Min fråga är om solenoiden ska vara öppen vid påslagen motor och släckt orange lampa. Kunde inte kolla det då jag inte hittade kontaktstycket till solenoidsladden.
Eller har ni något tips på andra orsaker till att inte overdriven går i ?

Tacksam för svar !
Senast redigerad av 1 vedbod, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
Om du inte har el kopplad till SOlenoiden har du alla fyra växlar, däremot om du kopplar ström på den kopplar du ur fjärde växeln (överväxeln alltså).

Sen är det inte en BW55, dom är 3-växlade, du borde ha en AW0 eller AW71?
av vedbod
Tack för rättningen ! Det måste vara en AW låda eftersom den sitter i en 240 -89 GLE.
Då verkar det inte troligt att solenoidventilen är problemet till att den inte växlar till högsta växeln.
Men man undrar ju vad som kan vara orsaken.
av mrivar
Jag hade en780 med AW71 som inte lade i 4:an. konstruktionen är tyvärr så dum att när det ligger spänning på solenoiden är den öppen och medger att 4:n går i . trycker du på knappen och pilen lyser är spänningen frånkopplad och solenoiden stängd ( 87=lampan, 87a= solenoid i reläet ). lösningen är enkel, borra hål i ventilen. enda nackdelen är att du inte kan tvinga kvar den på 3:an vilket man inte behöver särskilt ofta.
av Amarace
mrivar, där har du fel.

87a och 87 är samma, enkelt uttryckt så är det en bygel däremellan.

När solenoiden inte får ström så är det 4 växlar rakt av, när man kopplar ström till solenoiden så kopplas fyran ur.

Man kan med andra ord ta bort relät helt och enda som händer är att man inte kan koppla ur fyran.

Detta är jag till 99% säker på, och måste jag bevisa har jag nog elschemma som jag kan plocka fram och knäppa kort på. (och isåfall får jag väl skämmas om jag har fel :) )

Och solenoiden kan ju vara fel även om inte fyran går i, den kan ju ha fastnat i fel läge helt enkelt.
av vedbod
Tack för svaren !
Vet inte vem som har rätt ?
Men ja vet att kanalen i solenoidventilen är stängd vid avslagen motor.
Jag har tidigare haft problem (flera år sedan) med att få i överväxeln, då lyste oranga pillapan
Konstant. Bytte relä och så va det fixat. Det skulle ju vara väldigt intressant att se elschemat
Om någon har att ladda upp ?
Det är inte roligt att köra på motorväg och ligga över 4000 rpm.
:'(
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tittade på schemat i länken och kom fram till att när 4:an är aktiverad så har solenoiden ström.

Mvh GK
av Amarace
nu blev jag väldigt konfunderad, men jag har rätt, men även mrivar, verkar finnas två varianter. VIlket ioförsig verkar konstigt. Jag hade en 84:a och där kunde jag ta bort relät, och den växlade till fyran, men man kunde ju såklart inte växla ner med knappen utan relä då, och precis så beskriver elschemat också för 84.

I mitt elschema (Volvos Gröna häfte för 1984) så är det som jag beskrivit, men då jag tittar i den bok som länkas till, men mitt eget gröna häfte som är på svenska, då är det som mrivar beskriver, och den boken är nyare.

Iaf, kan skriva vad det står på svenska.

Under den mindre vänstra bilden står det:

"Magnetventilen är aktiverad och dränerar bort systemtrycket från nedväxlingsventilen 4-3.
Härigenom bestäms växlingsventilens 3-4 läge av hur regulatortrycken övervinner/övervinns av trottel- resp. kickdowntrycket"

Under den mindre högra bilden står det:

"Magnetventilen är oaktiverad och blockerar dräneringen av systemtrycket till nedväxlingsväntilen 4-3."
Nedväxlingsventilen verkar direkt på växlingsventilen 3-4 och "håller fast" denna i 3:ans växelläge.
(systemtrycket är större än alla de övriga trycken)"

Så jag hade iaf delvis fel, man ska inte ta för givet att det är samma på alla årsmodeller :(
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jo man kan ibland stöta på en del som mankan tolka som motsägelser och sen vet man ju inte om man läser något som sedan reviderats i senare upplagor p.g.a. felaktigheter.Livet kan ibland vara hårt även för oss som har Volvo. :lol:

Mvh GK

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]