Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Kan ju bidra med att kunskaperna med att bästa däcken bak inte ens finns hos många däckkrängare. Har använt mej av många olika däcksäljare privat och till taxibilarna. För varje år kollar man var bästa erbjudandena finns och nya kontakter knyts. Om jag då haft bra däck sen förra säsongen liggandes så har jag alltid frågat hur dom brukar montera. Cirka 30% ville sätta bästa fram med motiveringen att bilen är framhjulsdriven?! Ibland har jag faktiskt haft lite "diskussioner" för att få dom att förstå vitsen med att inte få sladd. Det vore bra om man är påläst i sin bransch kan jag nog tycka. /Clas
Fast hur relevant är det att ha bästa däcken bak när moderna bilar, om det nu är en sådan det handlar om, har antisladdsystem? Jag skiftar plats mellan fram- och bakhjul varje år och det uppstår ingen större skillnad i mönsterdjup.
Håller med i det fallet men det rullar många bilar utan + att många köper 2 nya däck pga plånboken och då kan dom nya däcken hamna fel. Har själv roterat några gånger trots yrkesvana och är det någon gång som "skitnödig" passar in så är det då :)
llesrof skrev:Fast hur relevant är det att ha bästa däcken bak när moderna bilar, om det nu är en sådan det handlar om, har antisladdsystem? Jag skiftar plats mellan fram- och bakhjul varje år och det uppstår ingen större skillnad i mönsterdjup.
Fundera på det du du kan få en till sak att klura på
Varför är de flesta fhd i huvudsak framhjulsdrivna?
Svaret är det uppenbara.
TotanTotan skrev:Håller med i det fallet men det rullar många bilar utan + att många köper 2 nya däck pga plånboken och då kan dom nya däcken hamna fel. Har själv roterat några gånger trots yrkesvana och är det någon gång som "skitnödig" passar in så är det då :)
Det resonemanget är lite läckert eftersom det såklart inte blir billigare av att man byter bara två däck åt gången. Det är lite som att bara tanka för en hundring åt gången eftersom man inte har råd med mer. :-)-)
Bäst bak vs bästa fram anser jag är av mindre betydelse på en modern bil, och om nu däcken är så dåliga så det är stor risk för att det släpper kanske man ska fundera på att köpa nya däck istället. ;)

Det jag menar är att hur ofta kör man så pass långt med sina däck att de börjar bli trafikfarliga?
Själv skiftar jag mellan fram och bak så i regel är det inga som blir så mycket sämre än de två andra och skulle ett par vara lite sämre hamnar de i bak i väntan på fyra nya fräscha, dock så byter jag innan de blir som att ha två sommardäck i kombination med 2 vinterdäck. :)
Framdäcken slits fortare och då byter jag till nya som jag av förklarliga skäl sätter fram och naturligtvis så sätter jag då före detta bakdäcken fram.
Wibäck skrev:
TotanTotan skrev:Håller med i det fallet men det rullar många bilar utan + att många köper 2 nya däck pga plånboken och då kan dom nya däcken hamna fel. Har själv roterat några gånger trots yrkesvana och är det någon gång som "skitnödig" passar in så är det då :)
Det resonemanget är lite läckert eftersom det såklart inte blir billigare av att man byter bara två däck åt gången. Det är lite som att bara tanka för en hundring åt gången eftersom man inte har råd med mer. :-)-)
Att byta ut 4 då 2 är dåliga det är som att trycka in 200 i sedelautomaten och sen tanka för en hundring...
oldtimersmc skrev:Läste att ca 50% inte visste att de bästa däcken skall sitta bak, det trodde jag inte va möjligt
Citerar motorjournalisten Stefan Nilsson. Håll till godo och svimma av häpnad :D .

"Samma VTI som lyckats övertyga oss om att de bästa däcken ska sitta bak baserat på en beräkning av var bilens tyngdpunkt ligger och tester på halkbana. Tester där föraren fortsatte att gasa medan bilen snurrade. Ingen bilist lyckas ens med bästa vilja i världen repetera det beteendet idag när så gott som alla bilar har antisladdsystem.
Att de flesta erfarna bilister vittnar om vikten av att ha de bästa däcken fram för att få så kort bromssträcka som möjligt och för att behålla styrförmågan så länge som möjligt påverkar inte VTI:s ställningstagande. Inte heller det faktum att norska NAF (motsvarigheten till KAK) har gjort egna tester som visar att det inte finns någon situation där det är bättre att ha bästa däcken bak."

Slutsats: Bästa däcken fram!!!
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]