Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har en kort fråga. Hur mycket måste man lossa för att byta en bromssköld fram? Måste man ha bort hjullager eller räcker det att man lossar fram till och med bromsskivan?
Användarvisningsbild
av volvo51
Dom bästa svaren får man ibland av sig själv.
Jag skulle byta på frugans 740(för några år sen),skruvskallarna var så sönderrostade att jag gav upp och bröt bort resterna av bromssköldarna och hon fick köra utan.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Såg nu att mitt svar var ganska otydligt. Men man måste alltså lossa hjullager och troligtvis även montera ett nytt sånt om man skall byta bromssköld fram på min bil i alla fall (Volvo S40 2,0T -01)
Om den är väldigt sönderrostad, kan man då inte dela den nya vågrätt och fästa den i nya resterna av den gamla??? MIG svets ??? Detta är min 745-a byttes, fjäderben för ett tag sedan. Den är visserligen inte framhjulsdrift, men i övrigt ganska likt. Men om man klipper bort så man får ett större centrum på det nya och delar på det i 2 delar bör det gå. Men, Bilprovningen säger inget om saknade bromssköldar. Dom var helt obefintliga på pågens Renault Scenic för någon vecka sedan
20250625_142159~2.jpg
20250625_142159~2.jpg (1.74 MiB) Visad 45 gånger

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]