Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falappa
Hej alla.
Idag kör jag en Citroen C5 kombi men funderar på ett byte. Behovet av en 4wd bil har ökat. Skall dra husvagn på 1500kg. Ta mig ut till spårmarker med hunden och klara den Skånska vintern. Idag kör jag ca 3000mil om året. Provade en XC70-D5 och blev klart nöjd. Men nu börjar kvalen...

Är dieseln ett bra ekonomiskt val när jag bara kör 3000mil?

Bör jag välja till Four C eller automatisk nivåreglering?

Har bestämt mig för manuel låda, hur är den? Har bara haft möjlighet att prova automaten.

Något mer jag bör tänka på?

Tacksam för all hjälp i ämnet

/Falappa
av Addekarlsson
Diesel är att "rekomendera" så länge man kör över 1500 mil om året, om man slår ut det hela på ett genomsnitt med lite avrundningar.
De flesta börjar alltså spara pengar redan efter 1500 mil, medans andra kan få köra mer för att börja spara. Allt beroende på vilken bilskatt man får, vilket går att kolla via https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/ där du knappar in regnr, så ser du om bilen uppfyller kraven för skattelättnad eller inte.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Om du ska dra släp/husvagn på 1500 kg behöver du mera än B kort i alla fall.
En XC70 D5 manuell har Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1280 kg

/Henrik
Användarvisningsbild
av Loner
eccy243 skrev:Du kommer helt klart inte att bli besviken om du köper manuell låda. Min personliga åsikt är att D5:an kommer mest till sin rätt med manuell låda.
Och min är tvärt om, en sådan bil skall ha automat.

/L
Användarvisningsbild
av Kurvan
Självklart automat! Specielt när man ska dra husvagn. Oslagbart när man backa o trixa! :lol:
av Frigge
Självklart automat på en Diesel,den kombinationen är oslagbar.
Växellådan optimerar verkligen motorn så den ligger på rätt turbotryck hela tiden. Manuell på en Diesel blir väldigt stånkigt/ryckigt i körningen då det är så högt vridmoment i motorn.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kurvan skrev:Självklart automat! Specielt när man ska dra husvagn. Oslagbart när man backa o trixa! :lol:
"Växellådan optimerar verkligen motorn så den ligger på rätt turbotryck hela tiden"

Nog optimerar den turbotryck alltid, Automaten är ju rätt sportigt proggad så bilen drar saftigt med extra bränsle om du väljer automat. Med manuell går den supersnålt.

Jag har dragit massor med släp i mina dagar, visst fan är det bekvämt men med automat och tunga släp så går sällan lockupen i och det förbrukingen skenar ännu mera.

Med vridet i 185 hästaren så lägger jag bara i 6an och åker upp och ner för backarna och det drar knappt mer än utan släp.

Dessutom har jag alltid valt manuell då det håller i evighet med tunga släp då automater yar stryk och tunga släp.

Jag drar husvagnar, hästsläp, båtsläp osv.

Har aldrig fattat varför mycket vrid skulle ge ryckig körning??? Du behöver ju inte stampa gasen i botten på alla växlar. Tycker det är tvärt om, med mcyket vrid kan man ju åka på samma växel hela dan.. :)

Men om man skiter i förbruknigen och byter bil ofta så tar man automat.
av jbl
Jag har i och för sig bensin varianten men med manuellåda och är mycket nöjd.

Automatisknivåreglering ska du välja till då bilen slipper niga ned sig med t.ex husvagnen.

Four C på en XC ser jag ingen vits med. Jag gillar XC orginal fjädringen.

AWD systemet är helt suveränt.

Mycket med tung körning med tomat låda så ökar service behovet stort för lådan.

Säger som tidigare sagt att ska du behålla bilen en längre tid så välj manuellåda.
Användarvisningsbild
av CarMan
Four-C klarar du dig utan. Automatlådan klarar du deig inte utan!
Ford hobby husbil chassinummer

Varför måste jag det. Den går ju […]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]

Normalt ska den visa ungefär 0,5V med kall m[…]

Tror också att det är den vita och brun[…]