NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Idag gjorde jag en seriös test för att verkligen se vad min V50 D2 drar på landvägskörning. Och det var bättre än jag trott.
lite stadskörning och sedan 70, 80, 90 och 100km/h. snittet efter ca 10mil. 4.1l/100km enl dator.
Tankade både före och efter på samma pump för att se verklig förbrukning och den stämmer förhållandevis bra. 9,5mil på 3,96l diesel = 4.17l/100km
snitthastighet 64km/h.
De där siffrorna stämmer rätt väl överens med mina. Vad som är ännu tydligare är förbrukningen i ren stads/kökörning med kallstarter och ca 5 km t.o.r. Där drog min förra bil med vanlig 4-cylindrig bensinare (Citroen C5) nära 1,3/milen, långkörning ca 0,71/mil. Samma körning med nuvarande V50 1,6 Drive ger 0,65/mil vid korta körningar i sthlmstrafiken och kallstart. Långkörning i blandade hastigheter mellan 70-140 har gett ca 0,45/mil. Vid jämn körning i landsvägshastighet ca 0,4/mil. Det är en ofantlig skillnad till V50:s fördel. Den V50 D2 som jag nu köper visade liknande siffror vid 2 dagars prov. Det är lätt att glömma vad högst ordinära, vanliga bilar med likaledes normalstarka bensinmotorer drar i verklig körning för att inte tala om de nu utdöende spritbilarna.
av hanss
Era siffror låter ju som att era motorer fungerar som de skall.. Tankade idag på 0,58 l/milen.. Bästa tanken på riktigt länge..
av hanss
Verkar som att bytet av EGR-Paketet gjorde susen.. Tankade idag på 0,47!!! Bästa tanken sedan bilen var ny och då är det blandad körning!.. Pratade med mekanikern igen och han hävdade att det kunde ta tid för bilen att kalibrera in sig med den nya ventilen och att diesel förbrukningen kunde fortsätta att gå ned stegvis under en period... Vad tror ni om detta??
hanss skrev:Verkar som att bytet av EGR-Paketet gjorde susen.. Tankade idag på 0,47!!! Bästa tanken sedan bilen var ny och då är det blandad körning!.. Pratade med mekanikern igen och han hävdade att det kunde ta tid för bilen att kalibrera in sig med den nya ventilen och att diesel förbrukningen kunde fortsätta att gå ned stegvis under en period... Vad tror ni om detta??
:D grattis
hanss skrev:Verkar som att bytet av EGR-Paketet gjorde susen.. Tankade idag på 0,47!!! Bästa tanken sedan bilen var ny och då är det blandad körning!.. Pratade med mekanikern igen och han hävdade att det kunde ta tid för bilen att kalibrera in sig med den nya ventilen och att diesel förbrukningen kunde fortsätta att gå ned stegvis under en period... Vad tror ni om detta??
Roligt för dig hanss att det verkar ha löst sig med tanke på långvarigt strul, hoppas du är nöjd nu! :-)-)
av hanss
Jo.. var faktiskt riktigt roligt att tanka å se att bilen dragit under 0,5 l/mil... Nu ere bara å hålla tummarna att det håller i sig. Synd bara att man ska vara tvungen att köra 2400mil innan de ser till att fixa ett problem som varit från dag 1... Blir ju några kronor som man brännt helt i onödan bara för att volvo tycker att man ska köra 2000mil först...
hanss skrev:Jo.. var faktiskt riktigt roligt att tanka å se att bilen dragit under 0,5 l/mil... Nu ere bara å hålla tummarna att det håller i sig. Synd bara att man ska vara tvungen att köra 2400mil innan de ser till att fixa ett problem som varit från dag 1... Blir ju några kronor som man brännt helt i onödan bara för att volvo tycker att man ska köra 2000mil först...
Hoppas att det löst sig nu och att förbrukningen fortsätter ligga på den nivån.
hanss skrev:Jo.. var faktiskt riktigt roligt att tanka å se att bilen dragit under 0,5 l/mil... Nu ere bara å hålla tummarna att det håller i sig. Synd bara att man ska vara tvungen att köra 2400mil innan de ser till att fixa ett problem som varit från dag 1... Blir ju några kronor som man brännt helt i onödan bara för att volvo tycker att man ska köra 2000mil först...
Kronorna du bränt extra måste väl ändå väga lätt emot frustrationen du känt antar jag...
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 51

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]

Visa din semesterbil(d)

Är ute på tur med vagnen, just nu i Nor[…]

Det där är ju absolut godkänt p&ari[…]