NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag startade tråden och kan bara gratulera Gourmand till att han fått en bil som fungerar som den ska.Jag fick en hyrbil, en V70 1.6 D, förra fredagen för att verkstaden skulle montera dragkrok. Bad dom även att kolla upp den exremt höga förbrukningen av diesel. Jodå, dom hittade en mjukvaruuppdatering som installerades.Under tiden så testade jag denna bil och åkte tur och retur, Köping-Västerås. Den drog 0,44.Imponerande! Då väger den 200 kg mer än min V50. Idag åkte jag samma sträcka med min bil, helt själv och i princip utan last på 0.59. Borde inte min bil komma i närheten av en V70:s förbrukning? Jag vet att många har detta problem och jag ångrar idag att jag beställde en DRIVe. Betalade ca 4000 extra för det i tron om att den ytterligare skulle dra ned förbrukningnen men jag tror banne mig att det är den funktionen som är boven. Vad tror ni?
Jag startade denna tråd och nu har jag fått nog. Min bil skulle dra 0.35 på landsväg och 0.38 i blandad körning. Den drar efter 500 körda mil och extermt "snäll" körning ca 0.50 på landsväg och 0.65 vid blandad..Det är 70 procent mer än spec. Tänker ge verkstaden en chans till, men därefter, om dom inte hittar något fel, och rycker på axlarna som vanligt, så kommer jag att anlita en advokat för att reklamera denna bil. Nu får det banne mig vara nog....
Be dem kontrollera att EGR ventilen inte kärvar.. Den gjorde det på min bil.. Fanns dock ingen aktiv felkod.. Man lär plocka isär ventilen och känna för hand!..
hanss skrev:Be dem kontrollera att EGR ventilen inte kärvar.. Den gjorde det på min bil.. Fanns dock ingen aktiv felkod.. Man lär plocka isär ventilen och känna för hand!..
Tack Hanss. Det ska jag göra. Det konstiga är ju att dom ( på verkstaden) alltid är tillmötesgående men inte verkar ha kunskap eller ens FÅR felsöka på annat sätt än efter visade felkoder i bilen. Om man inte hittar några så får man till svar att det kommer bli bättre efter si och så många mil när bilen är inkörd. 6000 mil har jag hört ibland. 6000 mil? I mitt fall innebär det 4 år och då har jag redan bytt bil. Ska man acceptera det? Inte jag i alla fall. Jag har inga större förhoppningar men tänker försöka driva det här i tinget och anlita en advokat genom min hemförsäkring. Jag trodde i min fantasi att jag skulle kunna köra på under 0.5 med den här bilen vid blandad körning. Ja, jag vet att dieselvärmaren tar sitt. Men sett till färddatorn som i mitt fall visar ganska riktigt. Var till västkusten i augusti och körde ca 115 mil. Skilde ca 0.2l/100 km. Datorn vsade lite mindre än verklig förbrukning. Och det värsta i mitt fall är att bilen verkar dra mer nu än när den var helt ny.
bandolin skrev:
hanss skrev:Be dem kontrollera att EGR ventilen inte kärvar.. Den gjorde det på min bil.. Fanns dock ingen aktiv felkod.. Man lär plocka isär ventilen och känna för hand!..
Tack Hanss. Det ska jag göra. Det konstiga är ju att dom ( på verkstaden) alltid är tillmötesgående men inte verkar ha kunskap eller ens FÅR felsöka på annat sätt än efter visade felkoder i bilen. Om man inte hittar några så får man till svar att det kommer bli bättre efter si och så många mil när bilen är inkörd. 6000 mil har jag hört ibland. 6000 mil? I mitt fall innebär det 4 år och då har jag redan bytt bil. Ska man acceptera det? Inte jag i alla fall. Jag har inga större förhoppningar men tänker försöka driva det här i tinget och anlita en advokat genom min hemförsäkring. Jag trodde i min fantasi att jag skulle kunna köra på under 0.5 med den här bilen vid blandad körning. Ja, jag vet att dieselvärmaren tar sitt. Men sett till färddatorn som i mitt fall visar ganska riktigt. Var till västkusten i augusti och körde ca 115 mil. Skilde ca 0.2l/100 km. Datorn vsade lite mindre än verklig förbrukning. Och det värsta i mitt fall är att bilen verkar dra mer nu än när den var helt ny.
Verkar vara väldigt likt min bil... Hämtade ut den i slutet på Mars 2011. Första tanken gick på 0,42 och jag var jätte nöjd tills jag skulle tanka igen.. Från 80 mil till 700mil drog bilen i snitt 0,7 l/mil. Fick ny mjukvara i Juni/Juli (minnet är inte bäst en fredagskväll :)) vilket gjorde att jag åter igen fick en tank på 0,42 sedan gick förbrukningen upp igen. från 700 mil till 2400mil körde jag med en förbrukning på 0,65-0,7 liter per mil utan att verkstaden ville kolla på min bil.. efter mycket tjat började de kolla.. Fick tag på en riktigt duktig service tekniker som började felsöka.. Efter ett tag hade han konstaterat att EGR ventilen behövde bytas då den kärvade. Nu verkar allt vara frid och fröjd... peppar peppar... får se efter några hundra mil...
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]