...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
Här i Finland bryr de sig inte om vem som kör, böteslappen skickas till bilens ägare!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det har man pratat om i Sverige också.Men i sådana fall kan de inte dra/pricka körkortet. Då blir det en ordningsbot.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Blev fotad utanför Falköping sommaren -10. Höll exakt 90 (enl. papperna som kom efter ca 2 månader) på en 80-sträcka som var nersatt från 90 nyligen. 1500:- fattigare blev jag :(
Användarvisningsbild
av Blackhawk
Uansett, skulle du få en bot - kan du trøste deg med; at bøtesatsene i Sverige
er ganske så lave sammenlignet med mange andre land. Hadde du blitt tatt
i Norge, så kan du se nedenfor - hvilke summer man må ut med:
når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er,

a) til og med 5 km/t kr 600,-
b) til og med 10 km/t kr 1600,-
c) til og med 15 km/t kr 2900,-
d) til og med 20 km/t kr 4200,-
e) til og med 25 km/t kr 6500,-

når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er,

j) til og med 5 km/t kr 600,-
k) til og med 10 km/t kr 1600,-
l) til og med 15 km/t kr 2600,-
m) til og med 20 km/t kr 3600,-
n) til og med 25 km/t kr 4900,-
o) til og med 30 km/t kr 6500,-
p) til og med 35 km/t kr 7800,-

når fartsgrense på motorveg er 90 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er

q) 36 km/t til og med 40 km/t kr 9000,-.
Og alle disse bøtesatsene er jo selvsagt i norske kroner (NOK), så i SEK blir
det jo enda høyere.
av umekille
Jag råkade glömma bort bromsa ner i somras
körde förbi en av sveriges mest vinstgivande
kameror i 95 där det är 70...har inget hört av
än,så räknar med att den var ur drift då. :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du har tur du. Jag själv fick hjärtat i halsgropen när det började blixtra från en sån där kamera på en 50-sträcka. Jag blev också lite undrande för jag trodde nog att jag hållit fartbegränsningen men man blir ju osäker när det blixtrar. Googlade när jag kom hem och kunde då läsa att fordonet fotograferas på 70 meters avstånd och jag var c:a 35 meter ifrån när blixtarna kom så det måste gällt BMW:n som kom bakom mig för inget har trillat ner i brevlådan. 8)

Mvh GK
av *pettson*
Personligen så anser jag att man kan ta bort alla hastighetskameror. Övervakning bör ske av uniformerad polis istället vid stickprov endast. Jag bor vid två kameror, dom står på en 70-sträcka. En åt varje håll lite förskjutna till varann. Där ser man tydligt hur vår bilism fungerar. Släppa av vid kameran eller alternativt bromsa ordentligt. Sen ge på direkt efter kameran. Det gäller bilar och det gäller lastbilar, bussar och allt annat utom MC förare, där är det aldrig tal om att bromsa egentligen. Där finns tre läger, den laglige, den som inte bryr sej och den som tycker det är häftigt om man kan få en blixt i så hög hastighet som möjligt.
Här togs inte en enda fortkörare förra sommaren i med kamerorna. Polisen tyckte att det är väldigt märkligt och funderade på om det fanns systemfel i kamerornas styrsystem, det är nämligen högt tempo vad man kan se och mycket trafik så därför anser man det lite lustigt.
Dom ställde sej i en svacka mellan två kameror och tog totalt 34 bilister och 6 motorcyklister för hastighetsöverträdelse på lite över tre timmars kontroll. Det visar egentligen precis det jag sa innan. Om anledningen till att kamerorna finns är att vi ska köra lugnare så är dom värdelösa. Dom ger fin statistik naturligtvis då dom flesta anstränger sej för att hålla hastigheten vid kamerorna och mätningarna som används görs av just kamerasystemen, lite synd dom inte kan mäta hastigheten igen drygt 300meter bort för att verifirera innan den publiceras. Men det är klart att det vore ju synd om förespråkarna eftersom det skulle visa att dom hade väldigt fel i hur det påverkar hastigheten totalt sett.
av Malmstroem
Det går alldeles utmärkt att mäta snitthastigheten mellan flera olika kameror. Lyckligtvis anses nuvarande system "tillräckligt bra" för att snittfart inte ska börja användas här i Sverige.

T.ex. England använder sig av snittfart sedan flera år. Då hjälper det inte att bromsa vid kameran längre.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
[quote="*pettson*"]Personligen så anser jag att man kan ta bort alla hastighetskameror. Övervakning bör ske av uniformerad polis istället vid stickprov endast. Jag bor vid två kameror, dom står på en 70-sträcka. En åt varje håll lite förskjutna till varann. Där ser man tydligt hur vår bilism fungerar. Släppa av vid kameran eller alternativt bromsa ordentligt. Sen ge på direkt efter kameran. Det gäller bilar och det gäller lastbilar, bussar och allt annat utom MC förare, där är det aldrig tal om att bromsa egentligen. Där finns tre läger, den laglige, den som inte bryr sej och den som tycker det är häftigt om man kan få en blixt i så hög hastighet som möjligt.
Här togs inte en enda fortkörare förra sommaren i med kamerorna. Polisen tyckte att det är väldigt märkligt och funderade på om det fanns systemfel i kamerornas styrsystem, det är nämligen högt tempo vad man kan se och mycket trafik så därför anser man det lite lustigt.
Dom ställde sej i en svacka mellan två kameror och tog totalt 34 bilister och 6 motorcyklister för hastighetsöverträdelse på lite över tre timmars kontroll. Det visar egentligen precis det jag sa innan. Om anledningen till att kamerorna finns är att vi ska köra lugnare så är dom värdelösa. Dom ger fin statistik naturligtvis då dom flesta anstränger sej för att hålla hastigheten vid kamerorna och mätningarna som används görs av just kamerasystemen, lite synd dom inte kan mäta hastigheten igen drygt 300meter bort för att verifirera innan den publiceras. Men det är klart att det vore ju synd om förespråkarna eftersom det skulle visa att dom hade väldigt fel i hur det påverkar hastigheten totalt sett.[/quote

Håller med till 100%! Skapar enbart "oflyt" i trafiken. Miljömässigt kan det väl inte vara bra heller? En förbränningsmotor ger väl minst utsläpp vid en jämn hastighet?
av llesrof
ÄRRet skrev:
Håller med till 100%! Skapar enbart "oflyt" i trafiken. Miljömässigt kan det väl inte vara bra heller? En förbränningsmotor ger väl minst utsläpp vid en jämn hastighet?
En förbräningsmotor drar mins som avstängt. Och det där med oflyt i trafiken känns mest som en skröna bland kameramotståndarna. Missförstå mig rätt, jag är inte heller för dessa kameror. Det är bättre med riktiga poliser som kan göra annat än att bara kolla hastigheten. Det enda oflytet jag har märkt är en och annan osäker förare som sänker hastigheten till en bra bit under hastighetsgränsen när de kommer till en kamera. Dessa förare ligger ändå konstant strax under hastighetsgränsen och är minst lika irriterande när det inte är någon kamera i närheten.

Det där att folk gasar på mellan kamerorna skapar ju i så fall minst lika mycket oflyt i trafiken som de som saktar ned. Mina erfarenheter är att det flyter på bra även mellan kamerorna. Jag passerar fyra stycken på väg till jobbet och tycker nog att de flesta håller hastigheten rätt bra. En och annan skall ju ändå alltid köra om, men de finns överallt. Så näe, att kamerorna skapar oflyt är inte mina erfarenheter.
Tjuvström V70 2005

Ser omständigt ut men ganska enkelt iaf. Prec[…]

Dock ej livstidsgaranti på delen, endast gar[…]

Enligt principen att man inte ska ta något f[…]

Man ska inte princip aldrig sätta tillbaka […]