...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Bah lyckades bli fotad vid körning av 70väg. vet dock inte hur fort det gick.

Men någon som vet hur lång tid det tar innan man får besked???
Kan man ringa o kolla?

Hittar ingen bötes lista, någon som har sådan länk där man kan se. För 2011
Hitta en för 2003 men för mig de höjd en hel del sen dess..

Haft körkortet i 10år o detta är första gången jag drabbas av något sånt här.
Hur snabbt bör man kör om man ska bli av med kortet? 30km/h ? för fort.

Jätte bra lagom till jul.. snark.. skyller inte på något!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(Hoppas tomten är bättre i år) hehe
av llesrof
Det kan ta rätt lång tid. För mig tog det nog två månader och då visste jag inte ens att jag blivit fotat, jag hade inte sett att det blixtrade. För att bli av med kortet är det minst 30 km/tim över hastighetsgränsen som gäller.
av wohlfie
llesrof skrev:Det kan ta rätt lång tid. För mig tog det nog två månader och då visste jag inte ens att jag blivit fotat, jag hade inte sett att det blixtrade. För att bli av med kortet är det minst 30 km/tim över hastighetsgränsen som gäller.

30km/h Av med kort. okej.. men får jag ta om kortet då också eller?
Eller blir jag av med det ett X antal månader?

Vänta så länge känns ju drygt kan man ringa o kolla om man finns med på bild på något sätt?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske säkrast att inte ringa och kolla så kanske du slipper böter

/Kalle
av wohlfie
~Kalle~ skrev:Kanske säkrast att inte ringa och kolla så kanske du slipper böter

/Kalle
inte böterna jag rädd för mer kortet.
O ja kanske är dumt o ringa men gillar o ha lite koll på saker o ting... säger jag nu när jag kört för fort.. hehe.
av llesrof
http://trafikjuristen.se/korkortingripa ... lelse1.htm
Hur lång tid du blir av med kortet beror på hur fort du körde. Att du skall behöva ta om det är inte aktuellt om du inte haft det högst två år. Har du haft det kortare tid än två år blir påföljden den samma och man döms inte annorlunda men man tvingas ta om körkortet.
av Provocative
Man blir av med kortet i en - tre månader. Inget annat än att fixa en ny bild som du behöver göra. Däremot KAN du få problem med din försäkring eftersom försäkringsbolagen ser att du har ett nytaget körkort. Det fick jag men kunde förhandla upp min bonus igen.
Nu behöver du inte vara orolig över att förlora lappen. De får tydligen inte dra körkort om man åkt fast i en kamera..... Om de nu inte ändrat på det (reservation) :wink:
Sedan ska du bara lugnt åka vidare och ha en summa avsatt om de hör av sig. Tydligen är det mindre än 30% av alla bilder som de kan identifiera föraren på o då hör du aldrig av dem ens.
av hamre
Bli av med körkortet kan du råka ut för även med en fartkamera bara en myt att man inte kan bli av med det.

Sen som sagt så är det inte alla bilder som blir så bra att dom kan identifiera föraren.
av umekille
Sverige har 100% kameraskåp utplacerade
men enligt info under 100% kameror så...
många skåp står tomma och kameror flyttas
mellan skåpen.

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]